Sv: 232 vs 300bar. Stål vs aluminium.
(Läst 726 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej
Jo det där med flaskor kan vara svårt eller rätttare sagt inväcklat. men det behöbver inte var det om du ställer dig några frågor som tex dessa.
Skall jag dyka i svenska vatten med torrdräkt?? JA=Stål flaska
Skall jag åka ut på utfärder där jag kommer att göra 2 dyk på en dag utan att kunna fylla på båten?
Om Nej så spelar det inte så stor roll vad du väljer förutom att behovet av antalet kg bly kan variera (men du måste ju ändå alltid sjunka oavsett var tyngden sitter så du kan ju alltid hänga en del bly på flaskan så du inte behöver ha allt runt midjan.
Om JA så kan du fundera ytterligare.........
Kommer du utväckla ditt dykande och kanse ta ett NITROX Cert?.
Om JA så skulle jag välja en stålflaska i form av en 232 långtolva med kran avsed för att koppla ihop via en manifold till en likadan flaska och vips har du en Dubbel 12:a. på detta sätt skyddar du din investering om du vill bygga vidare. en D12 ger dig friheten att dyka två dyk utan att fylla och/eller stanna nere lång tid på medeldjup med Nitrox ( T.ex djup 23m>EAD =18.4m> 45 min bottentid med EAN32% mot 29 med luft allt enligt PADI tabellen om man avrundar mot närmanste djupare djup i tabellen. Ps. hoppas jag läste rätt i hastigherten) Om du skall befinna dig 45 min på c:a 20m räcker inte luften i en av de 300 flaskorna som normalt går att köpa om du också skall ha marginaler till ett hyfsat säkerhetsstopp och reserver för oförutsedda händelser etc. Vidare är 300 är ingen hit när det gäller Nitrox av de gaslagsskäl som redan angivits ovan.
Om du köper en lång 12 232 och inte köper en flaska till har du inte förlorat något. Om du köper en knubb 12 eller en 10x300 så besgränsar du möjligheten. iofs kan du ju bygga ihop 2st 10x300 och fylla dom till 232 mend NITROX men då har du ju tappat 928L i volym.
Om du vill räkna ut skillnaden i behov av bly for olika alternativa flaskor är dett aen bra länk.
http://www.subaqua.co.uk/cgi-bin/cylinder-buoyancy.cgi
PS
Luft väger c:a 1,2kg/m3 vilket ger c:a 3,3kg för 12X232 och om du skall ändra stålets molykulära struktur behöver du upp i rätt höga temperatutrrer. Ferrit övergår till det sprödare austenit över 900gc
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: