Sv: Sv: Aladin, väldigt enkelt att byta batteri
(Läst 455 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej,
Är det den äldre varianten av trotjänaren Aladin Pro är den gjord för att enkelt kunna bytas batteri på. Det ser du om den på vänster sida har en rund täckbricka med två små hål i. Dessa hål är bara för att locket skall kunna skruvas upp med hjälp av en vanlig klo-tång.
Batteriet är ett vanligt AA formats batteri MEN med den relativt ovanliga varianten 3,6 Volts Lithium, kan dock enkelt köpas på t.ex Kjell o Company för 99 kr.
Det underlättar lite grand om du hittar en variant med färdiga lödöron fastsatta men även om du bara kör på ett batteri utan lödöron behöver du inga speciella lödkolvar eller allt vad man läser i olika inlägg. Jag påstår att en i princip både okunnig och oerfaren men i övrigt noga person klarar av att byta batteriet själv och det tar bara ett par minuter allt som allt. Det underlättar dock självklart att ha en kompis med som kan hjälpa dig att hålla i grejorna rent praktiskt när du fumlar.
Rugga ytorna lite med vanligt sandpapper på batteriet (lödtenn fäster av nån anledning lite enklare då), värm samtidigt på batteriet o kabeln och kör på lite distinkt där med ett riktigt lödtenn, håll still och blås lite bara. Sitter kabeln när du drar i den är du ok.
Klart du kan ha otur och fått en kallödning eller bränna batteriet men det vet du direkt om den startar eller ej. Går bara datorn igång som den skall är det bara att byta ut oringen på plastbrickan och skruva ihop allt igen.
Har gjort detta själv flera gånger och har vänner som gjort det flerdubbelt mot mig och det har alltid funkat hur bra som helst. Dessa erfarenheter gäller dock inte den lite nyare varianten med olja i.
Önskar jag kunde göra detsamma med min numera döda Aladin Air X med transmittor men den är tyvärr tydligen bara att kasta bort, om det inte är nån därute som ändå skall köpa en Uwatec och då kan använda mitt lik för att få rabatten från Uwatecs utbyteserbjudande?
Löd lugnt men distinkt, dyk likaså *ler*
Jörgen
|
Oskar Schlyter | 2009-12-10 14:03 |
![]() | Mark Dougherty | 2009-12-10 14:06 |
![]() | Oskar Schlyter | 2009-12-10 14:42 |
![]() | Fredrik Plyhm | 2009-12-10 19:52 |
![]() | Lars L | 2009-12-10 20:06 |
![]() | Jörgen Grette | 2010-01-19 23:15 |
![]() | Oskar Schlyter | 2009-12-11 11:31 |
![]() | Ulf Åkerblom | 2009-12-11 12:49 |
![]() | Jerker Brandt | 2009-12-11 22:15 |