Amfora
(Läst 1 558 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Vet att jag slängde in en fråga här på forumet för minst 1-2 år sedan, om denna amfora som en kompis och hennes sambo plockade upp från ett vrak utanför Elba (för många herrans år sedan). Kom senare i kontakt med Medelhavsmuseet och fick detta svar, tänkte att det kanske kunde vara intressant för andra också. Nu ska jag iaf försöka sälja den och lista ut vart man gör det bäst.
Bild på Amforan:
Svaret från medelhavsmuseet:
Jag fick idag din förfrågan om en amfora på mitt bord. En kollega hade fått den av vår sekreterare i april i fjol, då jag var utomlands och sen helt glömt bort att svara eller skicka vidare frågan till mig. Visserligen är vi restriktiva med föremålsbedömning och gör det i mån av tid, men så här länge skall ingen behöva vänta. Jag kan bara beklaga att det blivit så. Kanske har du redan gjort dig av med amforan, men i vilket fall ville jag säga att det är ett fint exemplar av en mycket vanlig romersk amfora som kommer från södra Spanien. Den användes för att exportera olivolja från provinsen Baetica (dagens Andalusien) över hela romarriket. Amforan kan dateras till romersk kejsartid, troligen omkring 100 e.Kr. Denna typ har hittats i mycket stor mängd i Rom dit olivolja forslades med fullastade fartyg för konsumtion i staden. Eftersom oljeamforor var kladdiga inuti och inte kunde återanvändas krossades de och lades systematiskt i en hög tillsammans med lager av kalkbruk (för att motverka stanken av härsken olja) i närheten av Roms hamn vid Tibern. Denna hög blev med tiden till en rejäl kulle som pga. alla krukskärvor kom att kallas Monte Testaccio, ”krukskärveberget”. Just din amfora hittades enligt vad du skriver i havet vid Elba och nådde således aldrig den hamn den var avsedd för. Amforan kallas i litteraturen Dressel 20 efter den tyske arkeologen Heinrich Dressel som på 1800-talet grävde ut Monte Testaccio och därmed lade grunden till det systematiska studiet av amforor som ett sätt att studera antikens ekonomi. Jag har själv skrivit min avhandling om amforor och handelsstrukturer under klassisk och hellenistisk tid, så det var väldigt roligt att se bilderna på din amfora, eftersom det är mitt eget specialintresse.
Återigen beklagar jag dröjsmålet, men jag visste som sagt inte om detta ärende förrän idag.
Amfora | Margareta Jansson | 2011-07-13 01:02 |
Sv: Amfora | Birger Faith-Ell | 2011-07-14 20:57 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: