Namn: Lösen:

Angående frenzel & eustachian tubes

(Läst 652 gånger)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Hej alla!
Jag har två frågor/funderingar som jag jagar svar och tips om.
Tänkte bara att jag slänger ut det ur mig och det finns en chans att det kan bli lite rörigt, men förhoppningsvis går det att förstå.

1(Frenzel). Förra sommaren gick jag en fridykningskurs där vi skulle klara av att dyka 10m neråt, men jag kom bara ner 7m. Dagen innan utedyken så skulle vi dyka ner 4m i poolen och tryckutjämna för sent och fick lite ont i öronen.
Jag har använt Valsava, och jag vet inte om jag inte kom djupare för att jag använda just Valsava, eller om det var för att mina öron vart lite svullna pga poolen eller om det är för att mina eustachian tubes är lite trånga, vilket är den senare frågan.
Jag hade tänkt att fråga tidigare hur man lär sig frenzel, men jag tror att jag har lärt mig 'T' varianten nu, i alla fall ibland.
Har nog kollat de flesta Youtubeklipp and dokument hur man lär sig frenzel, men tror detta klipp med Adam Stern har varit bäst än så länge

Det jag då ville ha ut av denna fråga var om någon här sitter på några egna tips eller hemligheter för att lära sig frenzel på bästa sätt och tips som kanske inte finns på nätet?

2(Eustachian Tubes). Jag har hört att man kan ha trånga eustachian tubes och jag tror att jag har det, båda öronen men speciellt vänsteröra. Jag har heller aldrig hört något 'pop' när jag tryckutjämnar som alla verkar ha, utan mer som ett lock som öppnar sig försiktigt. Jag vet inte om detta påverkar något eller om det ens har med detta att göra, men lika bra att berätta det också.
Nu till den stora frågan, kan man utvidga sina eustachian tubes? Har hört från bara några få fridykare att man kan det, men ingen annanstans. Att ju mer man tryckutjämnar på land, eller vatten, så vänjer sig öronen och blir mer flexibla. Är detta sant? Några tips i så fall hur man bäst går tillväga? Finns det inte en stor risk att man 'övertrycker' öronen? Hört att man skall vara försiktig med detta på land.

Har fått svar tidigare att utvidga kanske inte är vägen, utan att träna mer på att öppna örontrumpeterna. Men tar gärna emot fler tips och tankar!

Tack på förhand! :)

Kevin Rudfeldt
Kevin Rudfeldt
2018-02-15 10:29:50
11 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Angående frenzel & eustachian tubes Kevin Rudfeldt 2018-02-15 10:29
svara Sv: Angående frenzel & eustachian tubesPeter Blomqvist2018-02-15 17:46
svara Sv: Angående frenzel & eustachian tubesChristian Rückl2018-02-16 08:01

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: