ANGÖRA I VRAKEN!
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Såg som hastigast lite inlägg om hurvidare ankra eller ligga på vrakboj!
Ofta sitter bojlinan fast i ankarspelet på vraken & det sitter oftast som högsta punkt. Jag har själv sett på bla SNAPP att hela ankarspelet & delar av fördäck "lättat" av kraften från båten (ja sa ifrån efter dyket). Nästa gång större fartyg som EX dyk/bogserbåten Öring ligger där kan det lika gärna rasa!
Många gånger är det komersiella företag som kör utfärder, det måste ligga i deras intressa att skydda dessa, eller?! Vartefter vraken rasar försvinner deras dykmål & därmed deras intäkter. Självklart gäller det även oss "vanliga" dykare som dyker på egen hand.
Hur som dragg eller på boj, båda skadar våra fina vrak! Det måste till något nytt!
Jag vet att NDU (nyndyk.se) har försökt få pengar från bla kommun för att lägga ut betongblock. I dessa vill man lägga "samma" bojar för att kunna lägga fast sina båter på ett bra sätt. Tyvärr har intresset inte varit så stort för att betala detta, som så ofta stannar det pga av pengar...
Vi som dyker, säg ifrån när man lägger fast 10 ton båt i sydlig hård vind! Säg att du simma hellre 20 m till bojen & låt båten gå eller ankra upp FRITT från vraket.
Det e vad lilla jag tycker, vad tycker Du?
|
Joakim Atterstam | 2001-11-04 21:57 |
![]() | Micke Tilja | 2001-11-04 22:31 |
![]() | Anna-Lena Myrén | 2001-11-05 10:07 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: