Namn: Lösen:

Sv: Apple Watch Ultra

(Läst 158 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Om man endast vill ha en dykdator så finns det ju andra billigare och/eller bättre.
Om man ofta dyker ner till 40m eller djupare så är den inte heller lämplig. Den funkar bra för nitrox-dyk.

Men om man som jag redan har en iPhone och en Apple watch så är läget annorlunda. Jag använder min klocka för allt möjligt. Betala i butiker. Öppna SL-spärren. Siri (faktiskt). Aktivitetstracker så att jag rör mig tillräckligt, etc.

Just aktivitets-spårningen var bekymmersamt. För då jag gjorde dyk så var man ju tvungen att ta av sig klockan och byta till dykdator. Och på kvällen gnällde min Apple Watch över att jag tydligen latat mig hela dagen.

Så mitt inköp av Ultra var en no-brainer. Har tidigare haft Alladin Pro, Suunto vyper, Cressi Leonardo, dvs "rekreationsdatorer". Ultran har helt överlägset bättre display och det är helt överlägset mycket enklare att ställa in den (nitrox-mix, etc). Klockan loggar nu min aktivitet korrekt. Jag har ännu inte använt Oceanic+ (dykdator-appen) men tror att den kommer att göra minst lika bra jobb som mina andra datorer. Automatisk loggbok i molnet med GPS verkar intressant.

Tror att den kommer bli vanlig för de som dyker mest på dykresor en/två gånger om året, och då "hyr" man Oceanic+-appen för en månad i taget. 109 kr per månad. Loggar och sådant ligger kvar ett år efter senaste hyran.

Armbandet "Havsband" är skönt. Man kan köpa till en förlängning så att det går runt en tjock våtdräkt. Men jag är tveksam till att det går att sätta på och ta av den om man har handskar/torrhandskar på. Kanske hittar jag på ett eget armband med bungee. vet inte...

En grundlig genomgång finns här:

Per Schröder
Per Schröder 2022-12-06 09:39:03
25 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Apple Watch Ultra David Kleppenes 2022-09-21 17:17
svara Sv: Apple Watch UltraRikard Carlsson2022-09-22 08:55
svara Sv: Sv: Apple Watch UltraJohan Pettersson2022-09-23 14:27
svara Sv: Apple Watch UltraJohan Pettersson2022-09-23 14:27
svara Sv: Apple Watch UltraAndreas Brodow2022-09-23 17:44
svara Sv: Apple Watch UltraJan Bäckvall2022-10-02 20:29
svara Sv: Sv: Apple Watch UltraMathias Ristl2022-10-12 15:46
svara Sv: Sv: Sv: Apple Watch UltraMichael Anderberg2022-11-09 16:47
svara Sv: Apple Watch UltraPer Schröder2022-12-06 09:39

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg