Det beror på...
(Läst 406 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Inuläget är det nog lite knepigt att ge ett precist svar på hur mkt det kostar inräknat allt som krävs för att vara färdig att hoppa i vattnet.
Dels kan det bero rätt mkt på när man beställer apparaten, de har ju höjt priset i ett par omgångar så det är inte omjöligt att priserna kan gå upp rätt rejält när de väl fått ordning på allt och är redo att leverera alla verisoner. Varianten utan elektronik kostade tex 995 $ när jag beställde den men ligger nu på 1995 $.
Inuläget ligger apparaten med elektronik på 2995 $, i detta ingår dock inte någon spädgasflaska Spädgasregulator ingår dock samt ev en kran till spädgasflaskan, ev har dessa den älskade M26-nitroxanslutningen. För att få syrgasceller krävs också att man går kurs på apparaten. Vad jag vet är det inte någon som angett några priser för grundkursen eller när man kan förvänta sig att få gå en kurs (för att "få" dyka till 80m lär det krävas ytterligare nån kurs). Är man inte nöjd med att endast få pO2 information via blinkningar på andningsmunstycket eller uppläst för sig, eller genom att parkamraten läser av displayen på axelns baksida och förmedlar informationen så får man även räkna med att köpa den kommande handenheten eller någon ev tredjepartstillverkad handenhet (båda till okänt pris och leveransdatum). Sen tillkommer såklart vanliga grejer som skrubberpatroner (ca 100$ för 4st) och extra reserv/nödgasflaskor.
Det kan vara nog så bökigt att följa exakt vad man får vare sig man köper apparaten med eller utan elektronik. Att kolla runt bland alla de tusentals inlägg som finns om Apocen på RBW ger nog långt ifrån varken den smidigaste eller säkraste informationen (har själv iprincip slutat följa det som skrivs där).
Så mitt tips är att du till en början noga läser igenom de nyhetsbrev som Open Safety
( http://www.opensafety.eu/ ) själva lägger ut på sin hemsida ca en gång i månaden (det senaste kom upp idag). Annars kan du ju också skicka frågor direkt till Open Safety.
Ang vad jag själv behöver köpa till så vet jag inte, för mig är situationen såpass oklar att jag nöjer mig med att vänta tills jag fått apparaten innan jag bestämmer mig. Fungerar de mekaniska bitarna som utlovat är jag mer än nöjd så.
När de fått ordning på elektroniken och den hunnits dykas en del av vanliga kunder utan en massa strul så köper jag kanske till originalelektroniken. Annars sätter jag kanske på någon annan elektronik. Det finns ju redan folk som ligger i startgroparna för olika varianter, allt från enkla cellhållare så man kan plugga in vad man känner för ( http://www.tecme.de/Apocalypse.htm ) till de som planerar att erbjuda färdiga helelektroniska lösningar med solenoidstyrd syrgastillförsel.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: