Namn: Lösen:

Är tidningen DYK en översatt kopia eller?

(Läst 1 972 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Jag brukar köpa lösnummer av tidningen DYK då och då. Jag brukar också som alla andra googla olika frågor och har då ofta stött på samma artiklar från tidningen dyk och från Divernet.com. Det som förvånat mig är att artilkarna är identiska. Att media köper in redaktionellt arbete från varandar är ju inget konstigt snarare standard. Det som förvånar mig är att artiklarna är ord för ord översatta. man kunde ju tänka sig att man gjorde en svensk tvist på orginalet. Ny verkar det som om Google hade gjort jobbet :-), eller om det är DYK som är orginalet??? På DYK:s web kan man ju bara läsa en snutt om man inte prenumererar till skillnad mot Divernet där artiklarna är kompletta. Nyfiken som jag är undrar jag då vad som är hönan och vad som är ägget. Någon som kan sprida lite ljus över detta???

Ett Exempel bland många jag stött på:

Från Tidningen DYK;
Schweiziska Uwatec var en gång den obestridda marknadsledaren bland dykdatorer. Under nya ägare gav de praktiskt taget gratis bort ledarskapet till finska Suunto. I USA drog Oceanic sin revolver snabbast. I Japan var Seiko landets shogun. De fyras gäng låg sedan bakom tillverkningen av i stort sett samtliga ”märken” bland dykdatorerna på hela världsmarknaden. Med ett undantag. Mares. Efter en kort flört med Uwatec gick Mares sin egen väg. De lade ut elektroniktillverkningen inom Italien och byggde sina egna dykdatorer från grunden. Företaget har alltid tagit fram nyskapande idéer för dykutrustning. Vanligen med typisk italiensk stilfullhet och bravur

Samma från Divernet.com;
SWISS UWATEC WAS ONCE THE UNDISPUTED market-leader in diving computers; that is, until under new ownership it virtually gave away the business to the Finnish Suunto. In the USA, Oceanic was the fastest gun in the West, and in Japan Seiko was the shogun. Between them they have badge-engineered virtually every other "make" of computer on the market. All, that is, except for Mares. After a brief flirtation with Uwatec, Mares went its own way, out-sourcing the electronics within Italy and making its own computers.The company has always introduced innovative diving equipment, usually demonstrating Italian style and flair

Anders Welander
Anders Welander 2011-10-31 13:45:17
229 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Är tidningen DYK en översatt kopia eller? Anders Welander 2011-10-31 13:45
svara Sv: Är tidningen DYK en översatt kopia eller?Tomas Persson2011-10-31 13:51
svara Sv: Är tidningen DYK en översatt kopia eller?Dan Berg2011-10-31 15:23
svara Dyk: Svenska DiverSten Meyer2011-10-31 18:32
svara Sv: Dyk: Svenska DiverErik Rådström2011-10-31 19:22
svara Sv: Är tidningen DYK en översatt kopia eller?Jesper Ekvall2011-11-01 11:43
svara Sv: Är tidningen DYK en översatt kopia eller?Marko Wramén2011-11-01 21:10
svara Sv: Sv: Är tidningen DYK en översatt kopia eller?Fredrik Isakson2011-11-01 23:21

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: