Namn: Lösen:

Är vi dubbelmoraliska i dykningen?

(Läst 1 494 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

I filmen det stora blå dricker två av huvudpersonerna sig fulla under ett djupdyk från en dykarklocka och dansar wienervals till filmtittarnas glada förtjusning. Läser man Jacques Cousteau´s böcker hittar man lättsamma beskrivningar av många tvivelaktiga dyk ned till 120 meter med luft. Det gemensamma när man läser eller ser detta är att man skrattar gott och tycker ändå på något plan att de är sköna typer.
När jag jobbade i Italien söp alla instruktörerna ihop och sedan bestämde de sig för att ta ett nattdyk tillsammans. En av instruktörerna tyckte även att det var en bra ide att dyka i sina nya solbriller. Efteråt skrattade alla gott åt det hela men förstod att det inte var en bra ide att berätta vidare för någon. (jag var dock inte med och dök)
Jag pratade för länge sedan i förtroende med en Instruktör-tränare som gillade att dyka solo och kurera bakfyllan med ett dyk. Han berättade även att han skulle dock förneka det hela för andra och förmodligen högt kritisera dykare som gjorde så.

Råder det en viss dubbelmoral i dykningen? Vem skulle inte öppet kritisera bakfylle-dyk och djupa dyk med luft men jag undrar hur många som själv töjer på gränserna eller själv i det tysta funderar på att göra det?
Hjälper dubbelmoralen oss att skapa en säkrare dykmiljö?

Roger Xerxes Rosenvinge

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Är vi dubbelmoraliska i dykningen? Roger Xerxes Rosenvinge 2007-10-31 10:17
svara Sv: Är vi dubbelmoraliska i dykningen?Christian Svärd2007-10-31 10:33
svara Sv: Är vi dubbelmoraliska överlag?Fredrik Markkula2007-10-31 11:19
svara visstDmitri Gorski2007-10-31 11:22
svara Sv: visstMattias Enguis2007-10-31 12:41
svara Sv: Sv: visstHenrik Stolpe2007-10-31 13:53
svara SjälvklartNils Möllerström2007-10-31 20:51
svara Moralpanik?Erik Lindberg2007-10-31 21:11

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: