Namn: Lösen:

Att bärga en medvetslös dykare

(Läst 3 229 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Genom åren vet jag inte riktigt hur många olika sätt jag fått lära mig när det gäller att bärga en medvetslös dykare. Har även letat en del "mer underbyggd" information än kursmaterial utan att egentligen hitta något. Senaste numret av X-Ray Magazine pekade mig däremot till en akademisk men både lättläst och synnerligen intressant skrift som Dr Simon Mitchell presenterade under Eurotek 2012.

Föreslår att du tar dig tiden att läsa igenom materialet, vi pratar tio sidor som i värsta(?) kommer att förändra eller åtminstone komplettera din syn på bärgning.

Väldigt kort om innehållet:
Författarna har delat upp själva bärgningen i tre faser för att svara på frågeställningar som är synnerligen viktiga för respektive fas. Nedan finns faserna samt exempel på besvarade frågor:
1. Förberedelse för bärgning
Hur hantera en regulator som dykaren har spottat ut? Hur hantera en dykare som krampar pga O2-förgiftning? Något speciellt med rebreathers?
2. Bärgning
Vad är en säker uppstigningshastighet? Hur hantera problemet med att "bärgaren" har deko-obligation? Något speciellt med rebreathers?
3. Aktiviteter på ytan
Ska man göra inblåsningar i ytan? Hur prioritera mellan räddningsaktiviteter på väg in mot land vs. att korta tiden till effektivare behandling på land? Hur påverkar den senaste tidens rekommendationer om att fokusera HLR på kompression snarare än inblåsningar?

Slutsatsen är ett förslag på ett best-practice beslutsstöd när det gäller bärgning av medvetslösa dykare.

Observera noteringen om att enbart använda den publika länken nedan för att sprida informationen.
http://www.thediveforum.com/incidents-safety-information/1329-uhms-39-paper-unconscious-diver-recovery.html

Du kommer att vara tvungen att registrera dig för att kunna ladda hem filen, men jag vågar lova att det är värt det.

MVH

/Jonas

Jonas Pavletic
Jonas Pavletic 2013-04-24 14:17:22
1 825 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Att bärga en medvetslös dykare Jonas Pavletic 2013-04-24 14:17
svara Sv: Att bärga en medvetslös dykareChristian Johannesson2013-04-24 15:46
svara Sv: Sv: Att bärga en medvetslös dykareJonas Pavletic2013-04-24 19:13
svara Sv: Att bärga en medvetslös dykareAnnika Bonnér2013-04-24 17:30
svara Suverän länkKjell Nylund2013-04-25 09:10

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: