Blue Label Diving
(Läst 582 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Bang Tao har mig veterligen ingen speciellt bra tekdyknnig att erbjuda. Phuket som helhet daremot har sajter i varldsklass och i tillagg sa tillkommer ett flertal minst lika bra platser pa Phi Phi och i Khao Sok nationalpark:
- HMS Squirrel
- HMS Vestal
- Racha Noi Deep Plateau (70-90 meter)
- havsgrottorna pa Phi Phi, bla en pa 250 meters langd
- grottorna i Khao Sok, som ar i absolut varldsklass
Det finns ett flertal tekniska dykcenter i Phuket. Matt pa ProTech, tyskarna pa Deep Blue, Andy pa OZD (Rest in Peace, se separat inlagg!) ar historiskt sett nagra exempel. Ocksa Kevin pa Kiwidiver kan erbjuda viss form av tekdykning.
UNDANTAGSLOST mest aktiv och klart mest hardsatsande just nu ar emellertid Blue Label i Chalong, som har startats av odmjuke legendaren Ben Reymenants (djupaste grottdyk i Sydostasien, 240 meter bl a), hans fru Simone och deras van Hakan.
Jag ska genast papeka att Ben och Simone ar personliga vanner till mig och min tjej Pookye, samt att jag har gjort tre kurser personligen for Ben och hans trotjanare Paul Kirby hittills i ar, sa jag ar inte alls opartisk.
Matt ar ocksa aktiv, och verkar vara en bra kille, och jag traffar ofta Kevin bade socialt och i arbetet och han ar ocksa en ambitios herre. Och den tyska firman ar faktiskt den riktiga pionjaren i facket har i Phuket. Men de ar till stor del inte sa aktiva mer, agaren tillbringar mer an halva aret i Europa, och pga det tragiska som skedde Andy nyligen sa ar situationen pa OZD ratt oklar, men deras manager David svarar sakert pa fragor. Kevin pa Kiwidiver satsar mest pa reksidan (vilket OZD ocksa gjorde i sommar innan det tragiska bortfallet).
Ben daremot kor endast tek och Diver Medic-kurser (rekommenderas f o!), fyller trimix och nitrox ur egen blenderstation - splitt ny - och har en javligt lacker shopdesign (som jag kallt tanker kopiera, jag har velat ha den stilen i 18 manader nu men Ben hann fore) dar hans Meggar, sidemounttankar och amerikanske kompisen (och geniet) Frank W:s Drager LAR V har "pride of place". Ben ar Instructor Trainer for PADI TecRec, SSI TXR och TDI (dar han sitter i styrelsen globalt och har skrivit flera manualer for) och ar helt i sarklass i mitt tycke.
Jag har alltsa inga som helst problem att rekommendera Blue Label helt reservationslost. De ar pa piren i princip varje dag och da endast for tekkurser vilket inget annat tekcenter i Phuket ens ar i narheten av.
De kan nas genom flera webbadresser, bl a denna:
http://bluelabeldiving.com/
Men som sagt, det finns flera alternativ. Googla och mejla och kolla vem som svarar snabbast och bast.
Tjing,
Kjell
Avancerad dykning vid Bangtao bay/ Thiland? | Johan Carlsson | 2011-10-30 10:09 |
Sv: Avancerad dykning vid Bangtao bay/ Thiland? | Michael Andersson | 2011-10-30 19:55 |
Sv: Avancerad dykning vid Bangtao bay/ Thiland? | Joakim Johnsson | 2011-10-30 22:22 |
Sv: Avancerad dykning vid Bangtao bay/ Thiland? | Hakan Larsson | 2011-10-31 00:17 |
RIP Andy | Kjell Nylund | 2011-10-31 14:45 |
Blue Label Diving | Kjell Nylund | 2011-10-31 15:24 |
Sv: Avancerad dykning vid Bangtao bay/ Thiland? | Hakan Larsson | 2011-11-01 18:05 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: