Namn: Lösen:

Sv: backplate skillnad mellan dom olika tillver.

(Läst 184 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Håller med...de flesta tillverkares plattor funkar utmärkt.

Men det finns små skillnader.

Tex på hur djup bockningen på plattan är (där bultarna fästes).
Där är min Dive Rite mycket grundare än mina plattor från Agir. Detta gör att toleransen för hur långa bultar du kan ha blir mindre, med risk för skav eller hål i dräkten. Hyr du dubbelflaskor så blir det helt klart kinkigare om bockningen är grund.

Skillnaden kan också ligga i hur väl de vassa kanterna är avgradade. Det gör ingen glad att behöva byta webbing stup i kvarten.

Värt att tänka på är också att många dykare som går över till dubbelpaket blir väldigt framtunga och då kan en aluminium platta vara ett bättre alternativ för att få så mycket vikt långt bak som möjligt tex med hjälp av rumpvikt.

Vid resor (framförallt med tunn våtdräkt) är aluminiumplattan ofta att föredra pga vikten. Men det beror såklart helt på hur man reser. En vecka på liveaboard där man packar en gång i stor resväska, helt ok. Att backpacka och släpa runt en 3kg rostfri platta i packningen, ganska jobbigt. Vid dykning med 3mm våtdräkt kör jag med min Dive Rite, här kommer den väl tillpass eftersom den blir något enklare att packa just pga den inte är lika djup som tex Agir.

Mina tankar i platt-djuneln:-)

Kristian Ek
Kristian Ek
2019-12-12 15:06:21
272 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg backplate skillnad mellan dom olika tillver. Jonnie Lund 2019-12-11 21:08
svara Sv: backplate skillnad mellan dom olika tillver.Daniel Mattila2019-12-12 08:21
svara Sv: backplate skillnad mellan dom olika tillver.Jonnie Lund2019-12-12 09:45
svara Sv: backplate skillnad mellan dom olika tillver.Daniel Mattila2019-12-12 12:04
svara Sv: backplate skillnad mellan dom olika tillver.Kristian Ek2019-12-12 15:06
svara Sv: backplate skillnad mellan dom olika tillver.Jonnie Lund2019-12-12 16:02
svara Sv: backplate skillnad mellan dom olika tillver.Jonnie Lund2019-12-13 09:16

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: