Sv: Bärga lösfynd runt historiska platser

(Läst 402 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Om man ser på det logiskt, så är en plats med en historisk anknytning ett område, och därmed kan allt inom området vara skyddade fornminnesfynd.
Svingamla skräphögar vid forntida historiska platser lär ju alltid vara guldgruvor vid en eventuell utgrävning, så det känns väl sådär i min mening.

När jag lyssnade på podden om vrakplundrarna, och hörde deras ursäkter om lösfynd, så tänker man ju bara att OM det nu är lösfynd, hur långt ifrån ett vrak är det lösfynd och när blir det ett verkligt lösfynd?

Med det sagt, så finns det otaliga broar och vattendrag som det har dumpats saker i, utan något egentligt sammanhang, och om nu något särskilt hittas så kanske det kan lämnas in på museum eller lokal hembygdsgård för att visas upp för allmänheten. Så sett så är det väl inte ett jätteproblem...

Jag tror väl att det viktiga för att detta faktiskt inte skall vara brott mot fornminneslagen är att hålla koll på vad för platser som dykt på... Utanför 1100-tals slott och "motalas atlantis" som är en "Möjlig fornlämning" enligt fornsök känns väl lite väl tveksamt, längs brofästen? Vad vet jag....

Kristoffer Artmark
Kristoffer Artmark 2024-08-02 12:58:06
16 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Bärga lösfynd runt historiska platser Daniel Mattila 2024-08-02 10:28
svara Sv: Bärga lösfynd runt historiska platserKristoffer Artmark2024-08-02 12:58
svara Sv: Bärga lösfynd runt historiska platserStaffan von Arbin2024-08-12 17:05

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: