Sv: Bästa dubbelpack?

(Läst 907 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Ja, jag vet nästan inte var jag ska börja... Du håller på med en del teknisk dykning nu och håller på att uppgradera till advanced och nitroxcert? Jag skriver inte så för att vara taskig eller märka ord utan för att förstå vad det är du vill. Vad är teknisk dykning för dig som du gör med ett OW-cert och med bara luft? Mer avancerad vrakdykning? Temporära uppdrag som gränsar till professionell yrkesdykning?

Ta det för vad det är och fråga mer specifikt om jag är helt ute och cyklar. Om du är helt säker nu på att du ska ge dig på teknisk dykning så skulle jag rekommendera dig att börja med att skaffa platta, vinge och remställ anpassat för ett mindre dubbelpaket. Dubbla sjuor eller åttaochenhalvor. Du har ganska många timmar och dyk att göra innan du behöver all gas som finns i ett par större flaskor och under den tiden du skaffar den rutinen så vill du sannolikt bära så lite som möjligt. Gå din advanced och din nitroxkurs och hitta sedan en instruktör som kan lära dig baserna för att dyka tekniskt. Det kan vara en GUE Fundamentals, det kan vara en Swedtech Technical Diving Basic Skills eller det kan även vara en IANTD Essentials för rätt instruktör. Med denna kunskap ska du dyka ännu mer. När du sedan känner att du är redo för nästa kurssteg så är det nog dags för ett par större flaskor och möjligen även att byta ut vingen men en fördel med platta, vinge och remställ är att du kan behålla resten och bara byta vinge. Du har alltså möjlighet att behålla ditt lilla dubbelpaket och vinge så du kan skifta mellan så du slipper göra tjugometersdyk med dubbeltolv om du inte nödvändigtvis vill det.

/Tomas

Tomas Persson
Tomas Persson 2013-10-19 12:11:40
5 736 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Bästa dubbelpack? Erik Winther 2013-10-19 11:44
svara Sv: Bästa dubbelpack?Johnny Eriksson2013-10-19 12:08
svara Sv: Bästa dubbelpack?Tomas Persson2013-10-19 12:11
svara Sv: Bästa dubbelpack?Rikard Carlsson2013-10-19 12:14
svara Sv: Sv: Bästa dubbelpack?Urban Classon2013-10-19 13:08
svara Sv: Bästa dubbelpack?Tony Björklund2013-10-19 21:34
svara Sv: Bästa dubbelpack?Paul Stellmach2013-10-24 13:56
svara Sv: Bästa dubbelpack?Erik Winther2013-10-27 16:12
svara Sv: Bästa dubbelpack?Erik Winther2013-10-27 16:22

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg