Sv: Sv: Sv: Sv: Båtincident - ingen kom till skada
(Läst 572 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Men olyckan med segelbåten, hur sorglig den är var, var väl inte en chartrad familjeutflykt i varmt väder med en väletablerad båtutflykts-firma? Eller?
Kanske är allt fel i artikeln, det vet såklart inte jag. Några andra "fakta" har jag inte. Jag ber om ursäkt om jag gjorde något felaktigt ordval.
"...mycket blåsigt och vågorna höga...
Hemfärd fick det bli i stark motvind och ju närmre Koh Lanta man kom, desto högre blev vågorna."
Det är såklart inte samma sak som storm. Tangenterna slant.
I artikeln står det även:
"Han beskriver ett kaos som råder på en båt som slår från en sida till den andra och har en slagsida på 45 graders vinkel. Och mycket riktigt börjar båten att sjunka.
Den äldste sonen hänger en stund med bara en arm på akterdäck och Jan Rönnbäck ser med egna ögon att sonen kommer att sugas med om han tappar taget.
- Jag får tag i hans hand och försöker få honom mot aktern.
Tillsammans med sin fru hoppar Jan Rönnbäck ned i vattnet och lyckas hitta de bägge sönerna.
Jan Rönnbäck har synpunkter på hur räddningsaktionen sköttes i allmänhet och säkerheten på båten i synnerhet.
- På hemsidan står det att alla förberetts att lämna båten, men så var inte fallet. Jag höll själv i en kvinna som inte hade någon flytväst, säger Jan Rönnbäck."
När jag läser detta så får jag en uppfattning om att det var rätt nära döden för några och totalt kaos för många av passagerarna.
Men, det kanske är helt fel det med!?
Eller har familjen Rönnbäck varit extremt klantiga, eller drar de en rövare eller blir dom bara helt felciterade?
Ja, jag bryr mig. Jag skulle mkt väl kunnat varit ombord på den båten med min familj och känner starkt med dom som var med. Traumatiska upplevelse som kan ge men för livet, förstörd semester (kanske har de sparat i många många år), försvunnen egendom/lösöre (vill inte ens tänka på allt elände det kan innebära) osv.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: