Namn: Lösen:

bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?

(Läst 1 582 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej
Jag undrar hur ni som instruktorer lar ut bcd av&pa pa ytan. Jag tycker att den ar knepig for mina studenter att klara av och jag har sett andra gora annorlunda. En del kor med dubbelpaket osv
Jag tror att det ar en av de svaraste skillsen en ow dykare har framfor sig i sin kurs

Steg for steg.

Jag gor

ta av
Ligg pa rygg.
Oppna upp spannet under hakan forst.
Oppna upp armarna (Ej klippsen. Gor det endast lite losare och enklare att komma ut)
Oppna upp spannet over magen. (kom ihag att alltid ta magen sist da den sakrar hela bcdn och haller dig pa plats)
Ta tag om fickorna undertill och maskar dig ut sa du har bcd under rumpa eller ta av direkt at sidan(sSe till att aldrig slappa taget at eran bcd da ni ev kan sjunka med viktbalte pa)

Justera ev spannen etc

Ta pa
Ha bcdn framfor er med kranen uppat och med bcdn insida emot er.
Gor en "CPR". Alltsa tryck ner bcdn under er och vrid er 180grader (Samma som att hoppa up fran vatten till kanten av poolen)
Sitt pa den. Oftast kan ni lasa tanken mellan benen.
Se till att inte ha nagra slangar mellan er och eran bcd. 4 slangar. Oftast 2 per sida. Speciellt inflatorslangen
For handerna och armarna igenom armspannena och med handerna langs med tanken(Akta sa kranen ej kommer i bakhuvud
Sakra spannet over magen forst(Missar ni och glider ner med bcdn flytanddes bakom nacke sa ligg pa mage, ta tag om fickorna och sparka er bakat. Sakra spannet ove magen)
Kolla vart varje av de 4 slangarna ar. Octopus sakrad oftast pa framsida, primara liggandes pa framsida, inflator lika sa och manometer "ofta" under och upp, under spannet over mage.
Dra till spannen som haller armar och sedan spannet under hakan(Jag brukar ta hagspannet fore)

Hur gor ni?

Jag har sett folk som rullar sig. Jag har sett folk som hoppar over ist for att tryck ner "CPR". Beratta era varianter. Vill kanna till och forsta era tekniker

Tack

Michael Olin
Michael Olin 2013-03-23 05:31:58
552 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut? Michael Olin 2013-03-23 05:31
svara Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Fredrik Gillving2013-03-23 08:27
svara Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Anders Olsson Etander2013-03-23 11:53
svara Sv: Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Anders Olsson Etander2013-03-23 13:19
svara Sv: Sv: Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Michael Olin2013-03-24 00:54
svara Platta & vinge, "stående" i vattnetPeter Steinhoff2013-03-23 14:31
svara Sv: Platta & vinge, "stående" i vattnetMichael Olin2013-03-24 01:00

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: