Namn: Lösen:

Platta & vinge, "stående" i vattnet

(Läst 530 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Nu är ju vinge & platta lite lättare att hantera än en BCD men jag gör ungefär som man tar av sig en ryggsäck.

Görs i "stående" position i vattnet. Regulatorn i munnen om det behövs på grund av vågor osv.

1. Ta av backupreg över huvudet, ta ur dräktslang och häng upp din lampa ifall du har den i handen.

2. Lossa midjerem och ta loss grenrem.

3. Töm ur lite luft ur vingen.

4. Ta ut höger armen ur remstället.
Antingen genom att dra axelremmen över höger axeln eller att skjuta in handen under axelremmen eller en kombination. Går det inte så prova att tömma vingen på lite mer luft. Går det inte alls så är remstället feljusterat och behöver justeras om.

5. Blås upp vingen fullt igen (vi har fortfarande vänster arm i remstället).

6. Sväng runt paketet framför dig och ta ur vänster arm. Om du har en longhose så häng upp den i sin pistolhake så den inte ligger och släpar. Ska man lyfta upp paketet på en båt så kan man också sätta fast grenrem och spänna midjeremmen.

---

För att ta på sig igen är det ungefär samma procedur fast tvärtom.

1. Se till att alla slangar och remmar inte är ihoptvistade innan du börjar och att kranar osv är öppna. Har du en lampa så tänd den innan ifall du inte lätt når knappen.

2. Stick in vänster arm i remstället.

3. Töm ur lite luft ur vingen om den är spräng fylld.

4. Sväng runt paketet bakom dig och stick in höger arm.

5. Dra på dig paketet som en rycksäck.

6. Trä på grenrem och dra åt midjerem.

7. Ta på backup reg, anslut torrdräkt och sätt på longhose. Lampan på handen om lampa används.

8. OK tecken till parkamrat, båt eller vad som behövs.

Nu dyker jag ju i princip aldrig jackväst längre men när jag gjorde det så gjorde jag ungefär likadant. Den är ju dock lite mer "sladdrig" att hantera.

Jag tycker inte att lägga sig ner är en så bra metod och inte heller att ta av paketet över huvudet. Man har ingen uppsikt över området, parkamrat, båt osv. Och det fungerar ju förstås inte med stora dubbelpaket.

MVH,
Peter

Peter Steinhoff
Peter Steinhoff 2013-03-23 14:31:12
1 920 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut? Michael Olin 2013-03-23 05:31
svara Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Fredrik Gillving2013-03-23 08:27
svara Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Anders Olsson Etander2013-03-23 11:53
svara Sv: Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Anders Olsson Etander2013-03-23 13:19
svara Sv: Sv: Sv: bcd av/pa pa ytan. hur lar du ut?Michael Olin2013-03-24 00:54
svara Platta & vinge, "stående" i vattnetPeter Steinhoff2013-03-23 14:31
svara Sv: Platta & vinge, "stående" i vattnetMichael Olin2013-03-24 01:00

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: