Bikt i vrakbärgningsfrågor….

(Läst 4 760 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

För de som tappat intresset eller på annat sätt tycker det är ointressant att följa denna/dessa ”såpa/or” så är det dags att backa ur tråden redan nu!

Min misstanke är nämligen att den kan bli långvarig beroende på hur utmanande/utmanad jag kommer att bli och hur reaktionerna på de ”överhettade” vrakbärgningsförespråkarnas reaktioner kommer att bli.

Denna postning är främst riktad till Henrik Enckell, Calle Lundin, Björn Qvarnström, Fredrik Jönsson, Anders Puranen och ett antal ej namngivna som valt att utmana min integritet, ärlighet, seriositet och hederlighet.

Utgångspunkten är att jag som ganska oerfaren dykare med ett brinnande intresse för vrak startade en tråd som nu är den längsta på forumet.
https://www.dykarna.nu/forum/response.asp?id=233672&main_Id=233672&catId=0

Vid tidpunkten för postningen var jag upprörd och som nybliven ”vrakdykare” väldigt besviken på att se hur strippade vraken var på de dykdjup jag kunde dyka på.
Hade hört mycket om hur unikt Östersjön var som ”vrakkyrkogård”. Det jag såg under mina dyk till 30 meter imponerade inte i detaljrikedom.
På båtarna talades det en hel del om bärgningar av föremål som rattar, kompasser, mässing och dylikt.

På något sätt blev jag irriterad!
I Östersjön/Sthlms skärgård har vi ju inte mycket att yvas om som dykattraktioner annat än våra vrak.

Nåväl, just vid det tillfället råkade jag se en eller flera bilder publicerade av Henry Blom på bärgat gods från vrak, vilket föranledde mig att reagera med ovannämnda tråd.

Så här i efterhand kan jag medge att det var naivt. Det är i sanning inte alltid positivt att vara spontan…
Inte i min vildaste fantasi kunde jag föreställa mig den flod av reaktioner den skulle skapa. Inte minst hur infekterad debatten skulle bli.
Jag fascinerades och roades av de starka känslor det lockade fram och drogs med (tyvärr).

Å andra sidan lärde jag mig faktiskt ganska mycket av den polariseringen jag såg mellan raderna.

Vid tillfället för postningen var jag ganska ”snövit” emot bärgning.
Vartefter tråden växte började jag tvivla på att det kanske inte var så enkelt. För att beskriva det enkelt så blev jag tack vare den tråden ”mörkvit”, dvs, jag tycker fortfarande att vraken skall se ut som när de förliste men kan acceptera att det finns undantag.

Vartefter bärgningstrådarna återkom med

https://www.dykarna.nu/forum/response.asp?id=264826&main_Id=264826&catId=0
”Dykning på TV ikväll”, postad av Linda Weinmer
och
”Projektet vid Falsterbo vs Vrakbärgning”, postad av Tobias Åberg

började en tanke födas kring ett av ”bärgningsförespråkarnas” främsta argument.
Nämligen att plocka upp föremålen skulle vara en välgärning så att fler skulle få se dem.

Frågan var dock för vem?
Jag ville utmana det argumentet och skapade därför tråden..
”En Vrakbärgningsfråga”, postad av mig själv.

Samtliga frågor/postningar har ju sin egen karaktär men ett återkommande tema är ordet ”plundring” som jag själv använde i min första tråd.
Ordet skapade våldsamma reaktioner då och har debatterats i de senare trådarna som näst intill ”obscena”. Jag återkommer till det.

Vill först kommentera min postning av Vrakbärgningsfrågan.

Om man vill läsa den som den är skriven är den en förfrågan om att se föremålen så som bärgare argumenterar, nämligen att fler skall få se föremålen.

Exemplet och flaggorna är ointressanta i sig. Vad jag ville belysa var att bärgandet görs i egenintresse och inte för ett allmänt beskådande.
Tobias Åberg var den enda rakryggade personen i tråden som beskrev detta. All heder åt honom.
Det mesta i tråden i övrigt var mest tramsigt och visade sig vara ickesvar och flankattacker för att ”inte” svara på frågan.
Icke överraskande urartade tråden till motattacker som sedan har följts upp i andra trådar.

Från att ha varit en fråga om det är möjligt att se de bärgade föremålen och argumentet för bärgning vandrade det vidare till att delvis handla om mig som person.

Så vi tar väl vid där…

Detta började med att Anders Puranen ställer en fråga till mig i min GB ( som numera verkar välbevakad) angående en tallrik som han hävdar bärgats på Boviksvraket i Boviken (nordvästra Kungshatt i Mälaren) under en dykning från min båt.
Vraket ligger på ca 3,5 meters djup strax intill stranden och är okänt.
Fullt möjligt att det är sant.
Har lovat Anders att ställa frågor om händelsen till den person han hävdar plockat föremålet. Personligen har jag inga minnen av händelsen.
Alldeles oavsett kan man ju fråga sig om jag skall ställas till ansvar för densamma bara för att jag äger båten?
Anders tycker jag är slö i min utredning av fallet. Personligen kan jag tycka att det inte spelar någon roll hur fort det går. Det ändrar ju inte något.

Penetration på Åland.
Jo det är sant att det råder penetrationsförbud på Åland.
Calle är väldigt på i den frågan. Vi var där tillsammans med ett antal andra välkända dykare i april 2007. På den tiden var jag inte i närheten av att penetrera vrak. Andra var mindre nogräknade, inga protester. Inte ens när det gällde Ålänningar….. Så det blir bara ett passande påhopp.

Penetration i Narvik.
Skyldig!
Jag tog min Naui Wreck Penetration kurs där Augusti 2007, som så många före mig och efter mig.
Enckell påstår att det är penetreringsförbud i Narvik. Måhända att han har rätt. I så fall är vi väldigt många brottslingar! Rent kriminella faktiskt för det skulle vi ju ha koll på själva innan vi anmälde oss till organiserade resor med kommersiella företagare med lokala utfärdsarrangörer på plats…
Hallå!!!

Patronen i Narvik.
Skyldig!
Såg mängder av dessa på vraken redan förra året. Betraktade och noterade.
Även jag som lekman kunde konstatera att det var lösplugg (övningsammunition). Kan ingenting om ammunition egentligen men om det saknas kula och toppen ser ut som en (kryssmejsej) så är det på låtsas.
Ammunitionen tillhör ett modernt vapen kaliber 5,56x45 = nato standard. Troligen från övningar i området och har inget som helst historiskt samband med vraken.
Aktuell patron hittades 20 meter utanför ett av de civila lastfartygen på botten.
Ett dumt infall att spela en av deltagarna ett litet hyss! Ångrade det när jag kom upp men då var det ju försent och hysset fullföljdes.
Hade ifrågavarande patron legat på vraket hade den legat kvar alldeles oavsett Nato standard eller annat.

Calle ställde en personlig fråga till mig i min GB som jag besvarade. Detta valde han sedan att lägga ut på forumet. Inte för att jag har något att dölja. Det ligger kvar i min GB men jag kan ju tycka att det är märkligt att en personlig fråga och dess svar används i ett offentligt forum.

Av en del har jag blivit kallad mindre vetande, pinsam, korkad, gubbe och diverse annat för att jag utryckt en åsikt. Numera är jag dessutom kallad plundrare, ett ord som retat gallfeber på de som ägnar sig åt att hämta upp saker från vrak. Fast nu passade det tydligen.
Personligen har jag en något annan uppfattning om värdeladdning i ordet, vilket jag redovisat i ovannämnda trådar.
Utifrån min värdering av ordet är jag skyldig. Tycker bara att det är lustigt att det passar så bra att de som avskyr ordet nu så lättvindigt tar det till sig.
Dessutom kan jag tycka att denna fråga lockar fram ganska aggressiva tillmälen och nedsättande ordval. Lite som bilister som pekar finger till en okänd men som inte skulle göra det till grannen…

Bara för att runda av.
Det är ohyggligt svårt att få somliga att förstå att man kan lära sig av debatter på ett forum som detta.
Jag medger villigt att jag i början av mitt deltagande på detta forum var ”snövit” i min inställning till bärgning.
Debatterna i frågan (vilka jag följt väldigt noga) har dock förändrat min syn på bärgning till en mer nyanserad nivå (mörkvit). Dock skall sägas att jag fortfarande, trots mina synder i grunden har en likartad inställning.
Att backa tillbaka till mitt ursprungsinlägg och hävda att det är min nuvarande inställning är inte bara dumt, det är dessutom lite oförskämt, i synnerhet efter detta inlägg.

För övrigt är jag lite frågande till argumentet att ”gräva upp ur dyn” är både relevant och riktigt ur ett antal vinklar.

Christian Svärd
Christian Svärd 2008-09-03 04:47:58
3 082 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Bikt i vrakbärgningsfrågor…. Christian Svärd 2008-09-03 04:47
svara Sv: Har du inget meningsfullt att göra på jobbetBjörn Carlsson2008-09-03 08:14
svara Ut och dykFredrik Bergman2008-09-03 08:52
svara Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Calle Lundin2008-09-03 09:48
svara Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Micke Tilja2008-09-03 10:14
svara Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Fredrik Christiansson2008-09-03 10:46
svara Sv: Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Tomas Persson2008-09-03 11:03
svara Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Fredrik Jönsson2008-09-03 22:54
svara Det är sjukt JönssonChristian Svärd2008-09-04 01:10
svara Sv: Det är sjukt JönssonFredrik Jönsson2008-09-04 22:33
svara Sv: Sv: Det är sjukt JönssonCalle Lundin2008-09-05 00:24
svara Sv: Sv: Det är sjukt JönssonChristian Svärd2008-09-05 00:44
svara Svärd!Henrik Enckell2008-09-05 01:03
svara Sv: Svärd!Christian Svärd2008-09-05 01:19
svara Sv: Sv: Svärd!Henrik Enckell2008-09-05 01:32
svara Sv: Det är sjukt JönssonCalle Lundin2008-09-05 00:10
svara Sv: Sv: Det är sjukt JönssonChristian Svärd2008-09-05 00:21
svara Sv: Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….David Stråberg2008-09-06 11:00
svara Snällt uttryckt lögn eller rakt uttryckt sanning?Fredrik Jönsson2008-09-03 22:56
svara Fredrik...Micke Tilja2008-09-04 23:36
svara Sv: Fredrik...Henrik Enckell2008-09-05 00:44
svara Sv: Sv: Fredrik...Micke Tilja2008-09-06 21:21
svara Sv: Sv: Sv: Fredrik...Henrik Enckell2008-09-07 16:25
svara Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Björn Qvarnström2008-09-04 00:47
svara Björn...Micke Tilja2008-09-04 23:54
svara Sv: MickeBjörn Qvarnström2008-09-05 01:23
svara Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Dmitri Gorski2008-09-03 12:54
svara Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Tomas Persson2008-09-03 12:59
svara Sv: Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Dmitri Gorski2008-09-03 14:47
svara Sv: Sv: Bikt i vrakbärgningsfrågor….Christian Svärd2008-09-03 13:17
svara Bikt? Svammel!Henrik Enckell2008-09-03 13:02