Namn: Lösen:

Sv: Blir din båt ett handelsfartyg?

(Läst 634 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Mikael.
Tack för Din information. Personligen så är jag mycket "förvilad", ty i många andra länder i Europa man måste inneha minst förarintyg för att framföra en motorbåt, medans här hos oss kräver man ordentlig båtutbildning först när man kör en båt i yrkestrafik. Med andra ord; en 15-årig kille som lånad en båt av sin pappa, kan köra den i tex. 50 knop utan att ens kunna sjövägregler! Alltså i praktiken kan han orsaka svara sjöolyckor, utan att man ställer några krav, när det gäller sjökunskaper! Mycket märklig , tycker jag! Samtidig kräver man en högre sjöutbildning från personer som tillbringad en hel del av sitt liv på sjön, enbart därför att dem kör båt i sk. "yrkessjötrafik". Jag har möt båtar på havet, som enlig min bedömning var en fara för övrigt sjötrafik, ty deras "befelhavare" hade pengar, men inte erfordelig sjökunskap! Tyvärr! Det är klart att man skall kräva att folk som kör en båt yrkesmässig skall kunna framföra den med säkerhet,absolut! Vi måste "rensa" först i "amatörsligan"! Ingen får köra en bil utan körkort, varför alla får köra en båt utan ens att ha en förarbevis! Därför tycker jag att det är på tiden att man fram över kommer att kräva en förarbevis för dem mindre båtar som vistas på havet och större inlandssjöar! Bra att man i regeringskretsar börjat tänka mer förnuftigt i detta avseende! Kanske har jag "rörd" med en pinne i myrstacklen, men jag står för det!
Simma, kör båt och dyk lugn!
Bästa hälsningar,
Andrej Hoffmann.

Andrej Hoffmann
Andrej Hoffmann 2007-09-27 17:30:05
351 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Blir din båt ett handelsfartyg? Mikael Andersson 2007-09-27 13:01
svara Sv: Blir din båt ett handelsfartyg?Staffan von Arbin2007-09-27 16:59
svara Sv: Blir din båt ett handelsfartyg?Andrej Hoffmann2007-09-27 17:30
svara Sv: Blir din båt ett handelsfartyg?Calle Lundin2007-09-27 17:32

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: