Bok tips: "The Cave Divers"

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Kan tipsa om en, enligt mig, mycket bra bok.
Den heter som rubriken säger "The Cave Divers" och finns att köpa på Akademibokhandeln för 312:- (Internet pris, i butik kostar den över 400:- har jag för mig).
http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=1881652114

Vad boken handlar om?
Fritt översatt från en sida jag hittade på nätet:

"Detta är en prisbelönt bok som handlar om en av världens farligaste sporter. Vald av bibliotekarier och bokhandlare som en "The Book of The Year" pristagare i "Fore Word Magazine's" årliga uttagning.

The Cave Divers tar läsaren med till den mörka, vattenfyllda världen bestående av undervattens källor där enorma ben, 18-centimeter långa fossila hajtänder, och döden ibland väntar på den oförsiktige dykaren. Läs om hemligheten bakom grottor som gång på gång fångar dykare och om otroliga räddningsaktioner i de vattenfyllda labyrinterna. Följ med författaren när han dyker i vattenfyllda "tidskapslar" i sten där forskare upptäcker lämningar efter en över 10000 år gammal människa. Följ med tidiga grottdyknings pionjärer som var först med att modigt bryta de vattenfyllda barriärerna till det okända där dom hittde förhistoriska gravplatser fyllda med mammutben och enorma grottor som aldrig tidigare beskådats. Här beskrivs djärva bedrifter från banbrytande dykexpeditioner, allt ifrån sportens begynnelse till upptäckten av hur mycket mixad gas underlättade vid dyk i dessa djupa vattenfyllda labyrinter i världens inre. Häng med på världsrekords försök på djupdykning. Följ med en grupp dykare som simmade genom en hemlig väg till en undervattens grotta, läs om när deras guideline gick av och dom insåg att ingen kunde hjälpa dom eftersom dom var de enda som visste vilken teknik som behövdes för att komma igenom de trånga gångarna!"

Bitvis är denna bok lite småseg, speciellt i början.
Men ju mer jag läste desto mer fängslad blev jag av den spänning som byggs upp allt eftersom. Jag ville bara ha mer och mer och fann det enormt svårt att lägga ifrån mig boken mot slutet. Det blev många sena nätter bara för att få veta vad som händer på "det där nästa dyket".

Denna bok är ett hett tips och jag ger den 4 av 5 stjärnor.

Visste ni förresten att det var grottdykarna (Sheck Exley m.fl.) som började utveckla det som idag kallas för D.I.R.? Det visste då inte jag innan jag läst boken.
Mycket av dagens tekniska dykning härstammar alltså från dessa tidiga, och ibland totalt dåraktiga, pionjärer som fann de mörka, vattenfyllda grottorna så inbjudande att dom ägnade sina liv åt att utforska dessa.

Läs denna bok och låt dig inspireras av ett gäng mycket duktiga dykare!!

Foto saknas
Andreas Wälimaa 2002-09-07 20:18:00
239 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Bok tips: "The Cave Divers" Andreas Wälimaa 2002-09-07 20:18
svara SVAR: Bok tips: "The Cave Divers"Andreas Wälimaa2002-09-07 20:23
svara SVAR: Bok tips: "The Cave Divers"Jonas Eklöf2002-09-08 01:11
svara Är den översatt?Annika Nyström2002-09-09 00:49
svara SVAR: Är den översatt?Andreas Wälimaa2002-09-09 07:00

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: