Bokrecension: ”DIVE LIKE A PRO"
(Läst 4 907 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Fullständig title: “Dive Like A Pro – 101 Ways to Improve Your Scuba Skills and Safety”
Författare: Av Robert N. Rossier, 1999
Fakta: 104 sidor, 133x209x9 mm, ISBN 0-941332-75-6.
Omslag på boken:
https://www.dykarna.nu/photoAlbum/showPhoto.asp?albumId=1471&photoId=91409
Allmänt:
Bokens amerikanska författaren Robert N. Rossier har dykt sedan 1974, och är numer även dykinstruktör. Han har arbetat forskning och utveckling inom både marina och rymdrelaterade projekt. Han är tidigare medlem i Undersea Medical Society, och har flera olika certifikat inom dykning, så som bland annat grottdykning, nitrox, isdykning, med flera. Han har skrivit böcker som ”Recreational Nitrox Diving” och ”Diving Into Darkness: The Elements of Safe Night Diving”, men skriver även regelbundet för DAN's tidning ”Alert Diver” och tidningen ”Dive Training”.
I den här boken har han samlat en rad olika tips för hur man kan bli en bättre dykare. Jag köpte boken dels av nyfikenhet, dels som tidsfördriv när jag pendlade till och från jobbet – och jag får nog säga att jag inte blev besviken, då den ungefär motsvarade mina förväntningar. Och faktiskt – med över 300 dyk i ryggen så kunde jag fortfarande lära mig några saker när jag läste boken, varken mycket eller omvälvande, men några detaljer var i alla fall nya även för mig.
Ingående kapitel:
1 – Save Your Breath: 10 Ways to safely Conserve Air
2 – Hot Tips for Diving Cool Waters
3 – Sink or Swim: Secrets to Better Buoyancy Control
4 – Seven Ways to be a Better Buddy
5 – Ten Ways to Build Confidence
6 – Diving Fitness: Six Steps to Self Assessment
7 – Ten Ways to Tune Your Gear
8 – Save Your Equipment: Tips on Care and Maintenance
9 – Breathe Easy: How to Get a Good (and Safe) Air Fill
10 – Ten Tips to Dodge the DCS Bullet
Innehållet:
Tipsen är ofta av enklare karaktär som de flesta kan tillgodogöra sig. För att ge exempel så återger jag här tips 1.3, hur man minskar sin luftförbrukning genom att undvika sågtandade dykprofiler:
”We all have our ups and downs in diving, but the sawtooth profile is a real air-burner. Every time we descend, we add a little bit of air to our BC in order to maintain neutral buoyancy. As we ascend, we went that air from our BC. With enough up-down cycles in a dive, we can blow a lot of wasted air into the water.
Instead, plan your dives carefully, and strive for a relatively constant depth throughout the greater portion of the dive. If you’re diving a new reef, wreck, or wall, make an initial survey at a relatively constant depth. It is much easier to then plan later dives to further explore features that lie at greater and lesser depths.
Not only is the sawtooth profile an air burner, it also predisposes us to decompression sickness. For more on this aspect, check out Chapter 10: Ten Tips to Dodge the DCS Bullet.”
Vissa av tipsen innehåller lite längre förklaringar och underpunkter, men de flesta sträcker sig inte mer än över en sida i längd. Tyvärr så innehåller boken inga upplysande eller förklarande illustrationer, utan begränsar sig till enstaka dekorativa illustrationer i form av tecknade bilder på simfenor, dykare, med mera.
I boken har författaren även försökt att ibland göra läsningen roligare genom att stoppa in lite humor i tipsen: exempel från tips 4.2.2 en av delpunkterna under hur man blir en bättre parkamrat genom att planera dyket:
”Cooperate – Diving is a give-and-take proposition, so be ready to negotiate on the objectives of the dive. Once you came to terms, you’ll need to cooperate fully. For example, if you planning on taking photos and your buddy wanted to spear fish, you may want to come to some sort of agreement or compromise. On the other hand, you might get great shots of a shark attack.” (Åsyftandes då den ökade risken för att locka till sig hajar när man simmar runt med en skadad fisk på ett ljuster.)
Trots detta så kan jag inte beteckna boken som särskilt underhållande, undan boken får helt enkelt nöja sig med beteckningen "intressant och givande".
Innehållsmässigt så tycker jag nog att tipsen är vettiga, även om det finns många fler tips man kunde ha tagit med, och även många av de befintliga tipsen kunde ha utvecklats mer. Endast i ett enda avseende så reagerade jag till den grad på att något skiljde sig från min uppfattning, så att jag mindes det efteråt – nämligen när författaren förkastade luftfyllning där man förvarar flaskan i ett vattenkärl under fyllning för att hålla den svalare (och därmed behålla lite ett högre kvarstående tryck när flaskan väl har svalnat efter fyllningen). Något som jag kan misstänka beror på att han antagligen dyker med 200 bars system och ofta fyller från långsamma kompressorer, medan jag med erfarenhet av 300 bars system har en annan uppfattning om vilken skillnad ett vattenbad kan göra, framförallt om kompressorn har hög fyllningskapacitet.
Målgrupp för boken:
De flesta kan säkert, precis som jag, snappa upp något tips i boken – även de som kanske tror sig vara färdiglärda. Dock så skulle jag nog vilja påstå att boken närmast vänder sig till dykare på en nivå runt PADI AOW-kurs (eller motsvarande), och är säkert ganska givande upp till en erfarenhet motsvarande runt 100 dyk, varefter man nog bör ha lärt sig det mesta som boken har att ge på andra vägar om man är lite intresserad och aktivt försöker att lära sig att blir en bättre och kunnigare dykare. Dock så tycker jag nog att det kan vara en bra bok för en dykinstruktörer eller en divemaster att läsa, och då främst för att kunna återge färdiga tips till elever/kunder, samt kanske rekommendera boken (om man finner den bra) till kunder som vill ha något att läsa utöver kurslitteraturen.
Kommentarer:
Språket i boken är enkelt och innehållet är inte så värst svårt att ta till sig, varför man inte bör tveka att läsa boken om man känner att man behärskar det engelska språket tillräckligt för att titta på engelskspråkiga filmer.
Ett litet plus får boken för att den använder båda måttsystemen (dvs både meter och fot parallellt), vilket man inte är bortskämd med från amerikanska böcker där det oftast bara förekommer engelska/amerikanska måttenheter och sällan våra metriska SI-enheter, men samtidigt ett minus för att boken endast använder de amerikanska begreppen när det gäller flaskor.
Å andra sidan så får boken en litet minus för att den kunde ha varit mycket bättre illustrerad. Den är tyvärr baserad på textförklaringar, medan bilder säkerligen hade gjort den både mer lättläst, och tydligare.
Betyg: tre av fem, för att den är givande men lite tråkig och kunde varit mer utförlig.
Relaterade länkar:
Amazon recensioner, mm:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0941332756/103-4713450-2669450?v=glance
Bokrecension: ”DIVE LIKE A PRO" | Pär Ahlgren | 2005-10-26 14:01 |
Sv: Bokrecension: ”DIVE LIKE A PRO" | Andrej Hoffmann | 2005-10-26 19:21 |
Sv: Bokrecension: ”DIVE LIKE A PRO" | Paulina Pyhäjärvi | 2005-11-12 22:47 |
Webben, eller pröva lokala bokhandlaren | Pär Ahlgren | 2005-11-14 08:57 |
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: