Bokrecension: "DOWN TIME"
(Läst 4 543 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Fullständig titel: ”Down Time: Great Writers On Diving”
Sammanställt av: Ed Kitrell, Casey Kitrell & Kim Kitrell, 2002
Bild på omslaget:
https://www.dykarna.nu/photoAlbum/showPhoto.asp?albumId=1471&photoId=66802
Fakta: 274 sidor, 152x228x18 mm, ISBN 0-9658344-4-1
Boken är en samling av texter om dykning från olika källor, bland annat utdrag från böcker, tidningsartiklar och dikter, varav alla har olika författare. Bland författarna så finns kända bokförfattare, kända dykare, filmmanusförfattare, tidnings kolumnister, och bland namnen så kan man återfinna bland annat Hans Hass (undervattensfotograf), Jacques Cousteau (dykpionjär), James Jones (författare till ”Den tunna röda linjen” och ”Härifrån till evigheten”), Peter Benchley (författare till ”Hajen”), Michael Crichton (författare till ”Jurrasic Park” och ”13:e krigaren”), Tim Cahill (skriver regelbundet för magasin som ”Rolling stone”, ”Esquire” och ”National Geographic”), och Dave Barry (kåsör).
De olika berättelserna i boken tar med oss på olika upplevelser under vattnet, allt från den första grundkursen i dykning till grottpenetration, från möten med smådjur på korallreven till närkontakt med haj och delfin, från den fascinerande känslan över att för första gången vara under ytan till skräcken över att vara utan luft, från dykarens innersta tankar till möten med intressanta människor. Tidsspannet på de olika skrifterna är från 1930-talet till 2000-talet. De olika texterna varierar stort, allt från små korta dikter till långa berättelser indelat i kapitel, och skrivsättet varierar på motsvarande sätt – kort sagt så finns det något för alla, lika säkert som att man inte kommer uppskatta alla avsnitt.
Några korta lösryckta smakprov på innehållet:
Cayman Bu – om en dykare som försvann:
“He didn't look weird. On the way out, he was laughing and joking, like everybody else. But he was the last one in the water, and when we leveled off at a hundred feet, he just kept going down the wall. We tried to follow, but he went too deep too fast. He left a note on his dive bag. One of his fins washed up a week later.”
Peter Benchley – om mötet med en bläckfisk:
“The guide managed to pry the octopus off himself, and he caught his tormentor and planted the tentacles directly on his mask. Clearly terrified, the octopus kept shooting globules of viscous ‘ink' – wondering, I had no doubt, how he ever wandered into this nest of lunatics.”
Dave Barry – om grundkursens pooldel:
“When you consider that approximately 0.000000000003 percent of our planet is covered with swimming pools, it's shocking how little we really knows what goes on beneath the surface of these mysterious bodies of water. It turns out that there's a whole world down there: cracks, leaves, the occasional dead worm, and for those with the courage and skill to challenge the deep end – a drain.”
Dave Barry – om fördelarna med att få vara dykare:
“'Diving knives are practical tools,' states the PADI course manual, ‘providing you with a means to measure, pry, dig, cut and pound under water.' But the REAL advantage, which the manual fails to note, is that you can wear your knife strapped to your leg.
There's something about striding around with a knife strapped to your leg that makes you feel exceedingly James Bondlike.”
Carsten Stroud – om mötet med en haj:
“I heard a muffled snap as his jaws closed down on the water in front of my faceplate. They sprang open, and he snapped again and again at my chest, shredding my gear, held of by the flexing shaft of the shark billy, his sheer brute force driving it into the rocks at the base of the trench.”
Bucky McMahon – om riskerna med grottdykning:
”Four years later, I'm sitting in a local restaurant eating breakfast, and Roger Warner, an old cave-diving buddy of mine, burst in: 'Wes, Wes, I found him!' And I'm going, ‘Who, Roger? Who did you find?' ‘The guy in Telford!' ‘What guy in Telford?' It turns out, Roger was way back in some little side tunnel laying exploration line, and looked up and sew this skeletonized hand reaching down toward him”
Michael Crichton – om när paniken närmar sig:
“The mouthpiece isn't there. I remain calm. I keep feeling for it. I know it is down there somewhere near my hip. It has to be. I feel my tank. I feel my weight belt. I feel my backpack. My fingers run over the contours of my equipment moving faster and faster. The mouthpiece isn't there. I am sure now: it isn't there. The mouthpiece isn't there.”
Michael Crichton – om den irrationella människan:
"The current was carrying us into the middle of a school of gray sharks, so numerous that it felt as if we were entering a cloud of animals. There were easily a hundred sharks circling in a large cluster.
I thought, 'Oh my God'.
I didn't want to go right through the middle. I preferred to go to one side, but the current was uncontrollable and indifferent to my preferences. 'We were going right through the middle of them'. In an effort to control my panic, I decided to take a picture. I started down as the exposure settings on the Nikonos around my neck, feel slightly idiotic: 'Here you are in the middle of a hundred sharks and you are worrying about whether the f-stop is f8 or f11. Who cares!' But it was one of those situations; there was nothing I could do about it, so I might as well think about something else, and I took a picture. (It came out very blurred.)"
Jams Hamilton-Paterson – om dykning på en lägre teknisk nivå:
“Later that day you examined the compressor. The system was simplicity itself. The boat's propeller shaft could be disengaged and a fan-belt slipped over a pulley so that the engine now drove a small air-compressor from which led two thin polythene hoses each hundreds of feet long.
‘That's all it is,' said Badoy. ‘You control the air-flow by biting with your teeth, and when your mouth aches you squeeze a loop of the tube between your fingers like this. It needs a bit of practice to learn how to regulate it automatically'
‘No valves or anything?'
‘No.'
‘What about depth-gauges?'
‘Do you have one?'
‘Of course not.'
‘Neither do we. We learn to judge how deep we are from the pressure on the body and the colour of the water. We must also judge how long we have been down. Do you have a divers watch? No?'”
För den som läsa mer av respektive författare, så finns det i slutet av boken förteckning över de olika författarna och varifrån de olika texterna är hämtade.
Själv köpte jag boken för att jag blev nyfiken när jag såg de varierande recensionerna, där några lovordade boken, och andra kassförklarade den. Eftersom det var en samling olika berättelser av olika författare (och däribland flera stora kända), så tänkte jag att det inte kunde vara ett totalt misslyckade. Även om jag bitvis önskat att jag finge bli klar med avsnittet fort så att jag kunde få börja med ett nytt och intressantare kapitel, så är jag på det stora hela nöjd med boken. Till mina personliga favoriter hör avsnittet skrivet av Dave Burry, "Blub Story: A Very Deep Experience", där han skildrar sina traumatiska upplevelser och innersta tankar när han introduceras till havets djup och dess varelser.
Jag tror nog att boken kan vara en bra present till andra dykare om man inte vet vad man annars skall köpa (den stora variationen på innehållet gör ju att de flesta bör finna åtminstone några avsnitt intressanta), eller en bra reselitteratur till sig själv (de korta fristående avsnitten gör att man lätt kan läsa något som passar i resans längd). Ett tag funderade jag på om boken kunde vara en bra introduktion för någon som skall gå grundkurs, eller som gåva till någon som man vill försöka övertyga om att börja dyka. Men den uppfattningen har jag reviderat, då nöjet i att skriva om tillbud och skräckupplevelser gör att sådant är allt för vanligt förekommande i boken för att representera en sann och förtroendeingivande bild av dykning.
Till bokens nackdel hör ju självklart att den är skriven på engelska, och ibland med ganska komplicerad meningsuppbyggnad. Språket är dock inte allt för komplicerat, varför de flesta som känner sig någorlunda hemma på engelska bör kunna ta sig igenom den, även om man ibland kanske få ta det lugnt för att kunna hänga med.
Betyg: 3 av 5, för bra och varierande läsning som ett medelbetyg av att vissa avsnitt separat skulle få betyg 1 och andra betyg 5.
Relaterade länkar:
Kort om boken och bröderna Kitrell
http://www.rbookshop.com/sports/s/Snorkeling/Down_Time_Great_Writers_on_Diving_0965834441.htm
Om boken, recensioner, utdrag ur boken på Amazon.com
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0965834441/103-6719959-4226240
Några korta recensioner på Outdoors Hub
http://www.outdoorshub.com/Down_Time_Great_Writers_on_Diving_0965834441.html
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: