Namn: Lösen:

Bokrecension: "SMALL BOAT DIVING"

(Läst 4 458 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Fullständig titel: "Small Boat Diving – A Guide To Buying, Outfitting & Using Small Boat For Diving"

Författare: Steven M. Barsky, 1995

Bild på omslaget: https://www.dykarna.nu/photoAlbum/showPhoto.asp?albumId=1471&photoId=69866

Fakta: 194 sidor, 134x209x8 mm, ISBN 0-941332-43-8

Jag köpte boken för att jag ville lära mig fler praktiska tips för båtdykning, och inte för att jag planerar att själv köpa en båt. Därav blev boken en besvikelse, då den är mer fokuserad på båten som tekniskt föremål, än på hur man använder båten. Dessutom så tas en del av boken upp av sådant ointressant som Loran-systemet, amerikanska lagar och amerikanska standarder – vilket knappast intresserar en svensk läsare.

Författaren Steven Barsky kommer från Californien men har arbetat över hela världen som både yrkesdykare och dykinstruktör, och har även skrivit en rad andra böcker, bland annat "Spearfishing for Skin and Scuba Divers" (ISBN 0-941332-59-4), "Dry Suit Diving" (ISBN 0-922769-36-2 ), "The Simple Guide to Snorkeling Fun" (ISBN 0-941332-71-3) och "Simple Guide to Rebreather Diving" (ISBN 0-941332-65-9), men också blivit publicerad i tidningar som exempelvis "Skindiver" och "Dive Training Magazine".

Boken går igenom olika båttyper, vilka olika sorters motorer som finns, vilken utrustning man bör ha i en båt, vilken bil som kan vara lämplig om man har båten på trailer, olika ekonomiska aspekter kring båtägande, tips att tänka på när man sjösätter med båttrailer och underhåll. Ibland är tipsen väldigt detaljerade, men kan andra gånger är väldigt översiktliga. Som exempel så gås det igenom vilka amerikanska normer som gäller för brandsläckare, men endast två ankarsorter nämns i boken, Fortress (en vidareutveckling av Danforth) och Bruce, medan tallriksankare, dragg, plogankare, stockankare med flera inte nämns över huvudtaget.
Avsnitten som behandlar just dykning från små båtar är enligt mitt tycke allt för kort och dåligt med tanke på bokens titel – kanske skulle "Small Diving Boats" varit ett mer korrekt namn på boken. Till min stora förvåning så innehåller boken i princip ingenting om hur man skall köra båt
Boken har flera bra illustrationer, men kunde mycket väl varit försedd med fler tecknade illustrationer för att visualisera vad texten beskriver, samt att man gärna kunde ha fått använda bildserier för att visa olika steg i förfaranden. Tyvärr är alla bilder i boken svartvita, och en del är reklambilder från olika tillverkare – varför bilderna inte alltid är optimala för de syften de används till i boken.
En av bokens klara plus är att författaren delar med sig av sina egna misstag för att ge exempel på hur lätt saker kan gå fel.

Ingående kapitel:
1 – Introduction to Small Boat Diving
2 – Selecting Your Dive Boat
3 – Outfitting Your Dive Boat
4 – Accessories
5 – Transporting and Launching Your Dive Boat
6 – Diving from Small Boat
7 – Maintaining Your Dive Boat and Trailer
8 – The Adventure of Small Boat Diving

Skall man kort reflektera över boken, så är det min klara uppfattning att den gör störst nytta för den som skall köpa sin första båt – och då kan den i många avseenden säkerligen vara mycket bra. De som sedan tidigare redan äger båtar har dock nog lite att hämta i denna bok. För dykare som inte äger båt, så har den väldigt lite att erbjuda över huvudtaget.

Betyg: 3 av 5, för att den fokuserar så mycket på själva båten som föremål och mindre på rutiner och inte heller blir så detaljerad som man ibland skulle önska – ur ett renodlat dykperspektiv så blir betyget lägre.

Relaterade länkar:
Amazon, produktsidan om boken
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0941332438/002-2761604-4883213?v=glance
Intervju med författaren
http://www.scubatravel.co.uk/stevebarsky.html
Om författaren
http://www.marinemkt.com/pages/about_smb.html

Pär Ahlgren
Pär Ahlgren 2005-03-18 09:10:48
2 606 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: