Boktips: INNANHAV av Inge Lennmark
(Läst 2 820 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag vill börja med att säga att detta inte försöker vara någon fullödig recension, det kommer förmodligen Pär Ahlgren att göra mycket bättre...
Oavsett om du är salladsdykare eller rostjägare så stöter du ju oundvikligen på saker simmar, krälar eller kryper under dina dyk. Jag är troligen inte ensam om att emellanåt storögt klia mig på neoprenhuvan och tänka "Vad i hela friden är det där?" när något nytt djur simmar förbi. När jag började dyka så trodde jag så smått att varje dykare med självaktning var någon sorts övermänsklig korsbefruktning av en marinbiolog och en limnolog och kunde lokala och latinska namn samt livscykeln på i princip allt levande under ytan.
Med åren så har min kunskapsångest lagt sig något och ersatts av den förmodligen mer sunda idén att jag faktiskt kan läsa om saker när jag kommer upp från dyket. Men att hitta information om livsformerna i våra vatten är inte alltid helt lätt och här upptäcker man faktiskt ett av internets kunskapshål. Förutom Wikipedia, Nationalencyklopedin och ArtDatabanken som alla enbart innehåller korta notiser eller sammanfattningar om de flesta arter så har inte jag lyckats hitta några bra onlinekällor med mer utförlig artinformation. Istället kom räddningen 1999 i form av norska Dyreliv i Havet av Frank Erik Moen (finns översatt 978-91-1-302355-7) som idag måste anses som en bibel för oss dykare. För mig som sundsvallsbo och östersjödykare så lämnar dock boken en hel del att önska även om den är guld värd vid resor till Västkusten eller Norge.
Men från och med igår så finns det en ny "bibel". Inge Lennmarks INNANHAV, ett entusiastarbete som tagit 18 år att färdigställa. Inge Lennmark har gjort under en fantastisk resa med nästan 150 dyk från Kullaberg till Haparanda samlat ett helt unikt bildmaterial som skildrar så gott som HELA svenska kusten. För akademikern så kan boken vid första anblicken verka lite "hobby" med ett starkt fokus på bildmaterial, sitt vardagliga språk och brist på vetenskapligt publicerad och verifierad fakta. Inge nämner själv det nedlåtande uttrycket "grå litteratur" i sin inledning. Personligen tycker jag den vardagliga tonen bara är skönt och den gör dessutom boken tillgänglig och rolig även för yngre läsare och blivande dykare.
Det faktum att boken inte hämtar sin fakta i från forskarvärlden kan naturligtvis vara ett stor minus i vissa kretsar. Det gör det förmodligen svårt att använda den som kurslitteratur på grundskola och gymnasium. Detta tycker jag är otroligt synd då boken faktiskt är skriven på ett sätt som ska tilltala yngre läsare. Inge har dock inte suttit på kammaren och själv hittat på saker. När dörren till universitetsvärlden slogs igen så vände sig Inge till myndigheterna och merparten av bokens textmaterial baseras på information och fakta från avhandlingar och rapporter från myndigheter som Naturvårdverket och Länsstyrelser.
INNANHAV är ett ett helt unikt bild och textmaterial som sammanställts av en man under 18 år av idogt dykande från en Toyotabus. INNANHAV måste premieras så att fler vågar göra det som Inge har gjort. Köp den här boken och stöd Inge!
|
Sebastian Bjurbom | 2010-05-18 10:22 |
![]() | Oskar Sander | 2010-05-18 11:12 |
![]() | Pål Tyrenius | 2010-05-18 11:18 |
![]() | Pär Ahlgren | 2010-05-18 13:00 |
![]() | Anders Löfqvist | 2010-05-18 19:56 |
![]() | Björn Berglöf | 2010-05-18 21:41 |
![]() | Markus Nord | 2010-05-19 09:08 |
![]() | Fredrik Lerigon | 2010-05-19 22:13 |
![]() | Fredrik Christiansson | 2010-05-21 20:12 |
![]() | Inge Lennmark | 2010-05-27 21:13 |
![]() | Peter Segerdahl | 2010-05-28 13:24 |