Namn: Lösen:

Boktips -Neutral Buoyancy

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

När man inte dyker kan det vara trevligt att koppla av med att läsa lite om dykning. Det har jag passat på med i sommar och tänkte tipsa om en trevlig bok som jag läst.

Neutral Buoyancy av Tim Ecott (2001), ISBN 0-140-28730-2, Penguin Travel (www.penguin.com), 337 sidor.

Om författaren
Tim Ecott föddes på Irland och tillbringade en stor del av sin uppväxt där, men hans far som var militär tog med sig familjen både till fjärran östern och Afrika under långa perioder. Ecott har studerat antopologi och arbetat större delen av sitt yrkesverksamma liv som journalist. Han har även varit en passionerad dykare under större delen av sitt vuxna liv.

Neutral Buoyancy
Det här är inte en bok för dem som vill läsa om dödsföraktande dykning där gränser sprängs och nya rekord sätts. Eller också är det det. Tim Ecott går igenom dykningens historia, från det att man dök för att skaffa mat och andra nödvändigheter för att klara livhanken till dagens dykning som övervägande sker för nöjes skull. Läsaren får ta del av en hel del bra ideér och ännu fler helt galna som har kommit fram under männinskans strävan att förlänga den tid hon kan tillbringa under ytan. Nogrannt och pedagogiskt går han igenom den utrustning som har använts och de försök som har gjorts för att ta fram den utrustning vi idag tar för given. Författaren har dessutom träffat flera av dem som varit med och format dyksporten under förra århundradet. Allt är dessutom varvat med författarens egna upplevelser och minnesvärda dyk som han gjort i olika delar av värden.

När man läser den här boken så det en hur mycket arbete som har lagts ner på att skapa förutsättningar för att stanna under vattnet, vilka risker människor har utsatt sig för och hur lång tid det har tagit att komma dit vi är idag. Man förstår även hur viktigt dykning har varit under vissa tidsperioder såväl under krigs- som fredstid. Genom författarens ögon får man se saker på ett nytt sätt och får sig en och annan tankeställare.

Det här är inte en bok enbart om dykning. Stora delar ägnas även åt att beskriva resor och platser som författaren har kommit till påväg till sina dykmål. Ecott beskriver även utförligt delar av dykindustrin som ligger ovanför ytan. Det är även ett ganska långt avsnitt om de försök som gjorts med att leva på havsbotten och en beskrivning av en natt på ett undervattenshotell.

Personligen så tyckte jag bäst om beskrivningarn av minnesvärda dyk som författaren gjort. På något sätt kan man känna igen sig själv och den där känslan man får när man sett eller upplevt något helt nytt och underbart under ytan. Det var även roligt att läsa om Ecotts möte med Umberto Pelirazzi och hans tankar efter att ha fridykt med en man som kan hålla andan i sju minuter. Den del som uppskattade minst var nog avsnittet om tvättsvampar och tvättsvampsindustrin. Jag kan förstå att författaren blivit fascinerad av ett sådant djur men det är ett lite väl långt avsnitt enbart om detta. Något som jag saknade i boken är utvecklingen av blandgasdykning. Visst finns det en del om det också men det hade varit roligt med lite utförligare beskrivning av detta och som svensk hade det varit roligt att kanske få en "utomståendes" tankar om Arne Zetterström och hans försök under 1940-talet.

Det här är helt klart en läsvärd bok. Den är lättläst och ger en djupare förståelse för dykning, dessutom får den en att tänka tillbaka på semesterns "bravader" med ett brett leende.

Foto saknas
Rolf Henriksson 2002-08-03 19:21:00
2 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Boktips -Neutral Buoyancy Rolf Henriksson 2002-08-03 19:21
svara Alltid trevligt med boktips!Annika Nyström2002-08-03 20:58

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: