Namn: Lösen:

Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?

(Läst 1 402 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Hej Kajsa.
Precis som du nämner har ju vissa cytostatika lungbiverkningar.
Den kuren du verkar ha fått kan innehålla flertalet olika cytostatika. Jag har kollat upp två av dessa:

Bleomycin ger lungbiverkningar som är relativt vanliga - lungfibros dvs stel lunga med minskad lungfunktion som följd.

Doxorubicin har biverkningar på hjärtmuskel (sk kardiomyopati). Kardiomyopati kan yttra sig på flera sätt och jag föreslår att du kollar på www.internetmedicin.se för mer info.

Utöver dessa två ingår ibland även vinblastin och dacarbazin. (jag har inte närmare studerat dessa)

Givetvis behöver man inte få biverkningarna men jag håller helt fullt med din behandlande läkare att ge dig dykförbud under behandling och tyvärr måste man vänta åtskilliga månader efter avslutad behandling för att kunna säga om du drabbats eller inte.

Lämpliga undersökningar är sannolikt en sk spirometri för att utröna din lungfunktion. Man tittar i synnerhet efter obstruktivitet men även efter tecken på fibros (läs oelastisk lunga), men mycket mer. Man bör även röntga dina lungor och om jag inte missminner är en datortomografi bäst på att se fibrosbildning. Vad gäller hjärtat torde det vara rimligt med ett ultraljud över hjärtat för att utesluta kardiomyopati, ett sk hjärteko. Alternativet till denna undersökning är en hjärtscintigrafi. Givetvis behöver man ta ett EKG för att utesluta hjärtrytmrubbningar.

Symtomen vid t.ex. kardiomyopati efter cytostatika behandling, om dom kommer, kommer antingen direkt vid kuren eller inom 2-3 månader efter avslutad behandling (tyvärr ibland efter mycket längre tid). Rimligvis borde man kunna bedöma dina möjligheter för dykning inom 3-6månader efter avslutad behandling med ovan nämnda undersökningar.

Kom ihåg att det jag skriver här är utan att ha talat med din behandlande läkare som besitter betydligt bättre kunskaper om cytostatika och dess bieffekter än vad jag har. För att kunna bedöma ditt fall behöver man föra en dialog med din behandlande läkare. Dykläkare är enbart kompetenta inom dykerimedicin!
mvh

Jonas Westman
Leg Läkare och dykläkare

Jonas Westman
Jonas Westman 2007-12-12 23:00:18
129 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet? Kajsa Lindh 2007-12-12 17:15
svara Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?Bert Ytterhag2007-12-12 17:18
svara Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?Jonas Westman2007-12-12 23:00
svara Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?Ludek Hendrych2007-12-12 23:40
svara Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?Georgios Sidiras2007-12-14 20:00
svara Sv: Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?Jonas Westman2007-12-15 00:01
svara Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?Maria Lundqvist2007-12-16 15:01
svara Sv: Cancer, cytostatika och dykning. Erfarenhet?Kajsa Lindh2008-01-17 17:23

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: