Tipsade Ålandstidningen redan 2010
(Läst 460 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag kan inte var tyst vad det gäller detta ärende. Jag skrev till Ålandstidningen ang detta redan i september 2010 och nedan kan ni läsa vad jag skrev. De, tidningen, verkar inte ha brytt sig om mitt tips men det känns ju lite roligt att jag så att säga hade rätt i slut änden.
"Till:fredrik.granlund@alandstidningen.ax
Hej,
Mitt namn är Peter Lindberg och jag var initiativtagare och projektledare när det förra champagnevraket, Jönköping, hittades. Jag tycker att fyndet som gjorts är mycket intressant och ligger helt i linje med vad jag verkar för, att tillåta kommersiell bärgning på ett varsamt sätt.
Det som jag kunnat läsa i tidningar, och då allra helst Ålandstidningen, har fått mig att fundera över några aspekter i denna vrakhistoria vilket skulle kunna ligga i mitt intresse att få svar på. Jag vet att inte du kan svara men det kan hända att du finner mina frågeställningar så pass intressanta att du ställer dem till rätt berörda människor och ett svar går att läsa i Ålandstidningen.
Om inte du tycker detta är något att skriva om kanske du ändå kan tipsa om vem jag ställer frågorna till. Om det är något du skriver om i tidningen vill jag vara anonym med anledning av hur jag pekades ut som värsta piraten och plundraren av Åländska myndigheter när vi bärgade 2000 flaskor från "Jönköping". Jag är övertygad om att frågorna jag ställer bara kommer att viftas bort om det blir känt att de kommer från mig.
Frågor:
1. Finns det utrymme i Åländsk lag för Landskapsstyrelsen att sälja fornminnen?
2. Vem beslutar vad som får säljas i så fall?
3. Kan man köpa vad man vill i form av fornminnen bara "rätt" personer sitter och bestämmer?
4. Om det inte finns lagutrymme för att sälja fornminnen, hur kan de bärgade flaskorna säljas eller skänkas bort?
5. Finns det något lagutrymme för en Åländsk eller icke Åländsk bärgare att få bärgningstillstånd på vrak som är mer än 100 år?
6. Den första flaskan som togs upp, vem gav tillstånd till det?
7. Om inget tillstånd fanns, räknas det som plundring?
8. Om den första flaskan som togs upp öppnades utan tillstånd, räknas det som åverkan på fornminne?
9. Räcker det med att vara Ålänning för att få "plocka" vad man vill från vrak på Ålandska vatten?
10. Hur gör man för att bli Ålänning?
Om svaren på dessa frågor är vad jag hoppas öppnas en "horisont" av möjligheter för bärgare, även om det bara skulle vara tillåtet för Ålänningar.
MVH
Peter Lindberg"
|
Erik Rådström | 2013-12-07 19:00 |
![]() | Magnus Eriksson | 2013-12-07 19:19 |
![]() | Staffan von Arbin | 2013-12-07 23:23 |
![]() | Erik Rådström | 2013-12-09 10:27 |
![]() | Erik Rådström | 2013-12-10 14:31 |
![]() | Petter Johanson | 2013-12-11 08:54 |
![]() | Erik Rådström | 2014-03-26 16:15 |
![]() | Peter Lindberg | 2014-03-31 16:07 |
«TILLBAKA