Namn: Lösen:

CO2 hit

(Läst 3 990 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Med anledning av tråden ”RB dykare fick CO2 hit, fångad på film” , har jag blivit ombedd av intresserad dykare att beskriva en CO2 hit jag själv råkade ut för i somras. Jag tycker själv inte det är mycket att hänga i julgranen, då jag själv gjort en del fel, men kan någon dra lärdom av min dumhet så kan mycket vara värt i att berätta historian.

Lite bakgrund:
Jag dyker en USN MK15 med runt 4 kg kalk. Har idagsläget runt 850 timmar på apparaten sedan 1997. I början när jag använde RBn pressade jag kalken extremt lång vid olika tillfällen för att medvetet testa gränserna och jag har dykt så länge som 15 timmar på en kalk. Dock skall påpekas att detta är under stark medvetenhet om CO2, för att se var gränsen gick. Givetvis påverkar djup, ansträngning etc.
Med ovan bakgrund av ovan, har jag satt mitt kalkbyte till 8 timmar, vilket jag kört i många år, utan ett ända CO2 genombrott.

Händelsen:
I somras var jag involverad i ett projekt som åsyftade att rensa bort gamla fiskenät från vraken. Dyket för dagen var till 36 meter och min kalk hade gått ca 5 timmar när jag gick i vattnet. Vi prickade inte vraket vid ankringen, så jag fick cirkelsöka i ca 15 min innan jag hittade vraket ca 30 meter från draggen.
Jag påbörjade att skära loss och frigöra nätet från vraket.

När jag hållit på med detta ca 10 minuter kände jag att något var j-vligt fel. Jag kände en djup ångest och et otrolig obehags känsla. En tidigare svag huvudvärk hade nu övergått i ett d-ävulskt kopparslagande främst i pannan. Tanken gick inte direkt till CO2 problem, trots att det var det uppenbara. Dock insåg jag att det hade med gasen att göra och började flöda loopen med färsk diluent.

Trots detta kände jag mig inte bättre, utan snarare sämre. Hela kroppen kändes extremt varm, ungefär som vid ett bastubad med ölhävning. Inte svettigt varm, utan bara slött varm, nästan behagligt, trots den mentala ångesten. Jag hade insett att jag måste avbryta och påbörjat att ta in linan på rullen som ledde till draggen, men halvägs dit insåg jag att detta inte skulle fungera. Skall man vara helt ärlig trodde jag inte att jag skulle klara mig, det var svårt att tänka rationellt och jag hade en känsla av att kroppen inte lydde mig. Synstörningarna var också påtagliga.

Nästa minne jag har, då är jag på 18 meters djup med min bail-out regg i munnen. Mixen i bail-outen var en 10/50. Jag kände mig klarare i huvudet och kunde tänka ganska klart. Dock hade jag en otrolig olust känsla i kroppen och jag var tvungen att kämpa mot en vilja att dra simma för snabbt mot ytan.

Uppe på 6 meters djup, gick jag tillbaka till RBn, då på 100% O2 och dekade ut de ca 10 min deko dyket hade givit mig. Jag körde i princip O2 öppet via RBn. Obehagskänslorna började lägga sig, men huvudvärken och framför allt ett illamående gjorde sig påmint. Jag försökte får grepp på situationen och analysera händelsen, men jag hade svårt att hålla ihop alla intryck. Jag började i detta läge också känna mig extremt trött, nästan svårt att hålla mig vaken.

Väl uppe i båten, redogjorde jag så gått jag kunde för händelsen för min dykkamrat. Då hade jag inte samma samlade bild av händelsen, som jag senare kunnat sätta ihop. I detta läge kunde jag mer eller mindre endast regogöra för att jag avbrutit dyket pga. obehag och att jag missat djupa stoppen. Jag fick 100% syrgas och 2 magnesyl. Jag höll på att somna hela tiden, så detta oroade folket i båten en del. Efter ca 10 min började jag att spy. Då fattades också beslut om att larma 112, oro fanns över en eventuellt DCS i kombination med CO2 hit.

Lång historia kort. Jag blev transporterad till Rikshospitalet i Köpenhamn. Dropp och O2 i ambulansen. Där inne mötte extremt kunnig personal från Danska Sjövärnet upp. De dök aktivt bl.a. Oroburos och AGA. Efter en grundlig neurologisk undersökning uteslöt DCS och man skrev ut mig. Uppmaningen på journalen talade sitt tydliga språk ”…patienten bör byta kalk innan fortsatt dykning med apparaten i fråga….” (fast på danska!) 5 timmar efter incidenten var jag tillbaka i Ystad och bortsett från en oerhörd trötthet, var alla symtom borta.

Analys:
Då vi arbetat konstant dyken innan, så har kalken mättats snabbare än vanligt. Trots att jag hade god marginal till min normalt säkra gräns. Det har dessutom gått åtskilliga år sedan jag utvärderat kalkens gräns. Jag har både fått sämre kondition samt gått upp i vikt, vilket inte påverkar CO2 till det bättre. En uppmaning är att kontinuerligt hålla koll på vart gränsen går för kalken.

Jag har ej heller märkt de första tecken och symtomen på CO2. Detta därför att jag hade en hög fysisk aktivitet och därför inte reflekterade över att andningen ökade. Det var först när jag satt still och skar loss nät, som jag reflekterade över att jag var ansträngd trots mindre fysisk aktivitet.
Jag hade en svag huvudvärk redan innan dyket, därför ignorerade jag även detta symtom under vattnet.

Jag har aldrig tidigare gått över på OC under något RB dyk jag gjort. När jag gick kursen 1997, lärdes det inte ens ut att använda OC bail-out. ALLT kan lösas på RB, var det vi lärde oss. De första 400 timmarna jag dök, hade jag inte OC med mig överhuvudtaget. Sedan uppkom en diskussion om OC, främst för att kunna hjälpa en eventuell parkamrat. Jag är 100% övertygad om att jag hade löst problemet utan bail-out, OM jag identifierat symtomen i ett tidigare skede. Det har jag gjort tidigare, nu var det inte så och med facit i hand, tror jag inte att jag kunnat skriva detta idag, om jag inte haft OC med mig.

Man kan alltid diskutera solodykning och den diskussionen är kanske på sin plats här. Jag har aldrig försökt påverka någon till solodykning, men trivs bra med det själv. Dock kommer jag att fundera en del på det inför nästa säsongs dykning.

En viktig faktor som jag tror är avgörande för utgången, var att jag omedelbart (då jag upptäckt symtomen) påbörjade flödning av loopen med färsk diluent. På detta sätt hindrades vidare CO2 uppbyggnad. Att symtomen fortsatte att förvärras, var kanske bara var en inbillning eller pga. att de var så långt skridna.

Jag har inget minne av att jag aktivt fattat ett beslut att gå över på OC. Läkaren trodde att det bara var en minneslucka och inte att jag varit medvetslös. Det känns absolut mest rimligt. Jag hade ju dessutom stängt DSVn, så troligen har stess och CO2 gjort att minnet sviktat.

I ambulansen sa akutläkaren att vid extrema CO2 förgiftningar kan CO2 frigöras i blodet och bilda plättar, som kan sätta sig i bl.a. hjärnan. Har aldrig hört talas om detta innan, men det var tydligen så allvarligt.

Summa sumarum:
”Det som inte dödar härdar” är ett vanligt macho ordspråk. Jag skulle lite mer ödmjukt vilja instämma. Jag hade gärna varit utan denna incident, men när man nu haft den ofrivilliga ”förmånen” att ha varit med om den, så har det tillfört en enorm erfarenhet, som förhoppningsvis kan leda till en än större tillförsikt till dykningen i framtiden. Jag vill tror att den rutin som jag har på min RB, genom att ha dykt samma system i ganska många timmar, gjort att jag klarade av denna situation, därför att jag kunde handla utan att tänka. Det sitter liksom i ryggmärgen. Detta säger jag bara för att påskina hur viktigt det är med rutin på sitt system när det går åt skogen.

En parantes:
Idag hör man hur många RB dykare diskuterar vilken RB som är bäst och många byter system från och till. Jag tror att om man dyker RB, är det extremt viktigt att hålla sig till ett system och om man vill byta, så skall det vara mycket välgenomtänkt och man måste inse att man är tillbaka på ruta 1 igen. Att byta RB är inte som att byta regulator eller vinge, det är nästen som att byta från bil till motorcykel, principen är samma, men reglagen sitter inte på samma ställe.

Hoppas någon kan dra nytta av något i denna historia.

Mina 5 öre…

Tobias Åberg

Tobias Åberg
Tobias Åberg 2007-11-28 15:18:32
652 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg CO2 hit Tobias Åberg 2007-11-28 15:18
svara Sv: CO2 hitNils Möllerström2007-11-28 15:28
svara Sv: CO2 hitTomas Persson2007-11-28 15:32
svara Sv: CO2 hitCharlotta Carlén2007-11-28 15:34
svara Sv: CO2 hitPetter Johanson2007-11-28 15:39
svara Sv: Sv: CO2 hitRoger Ingebo2007-11-28 15:59
svara Sv: CO2 hitCarl Wern2007-11-28 16:33
svara Sv: Sv: CO2 hitJohan Frisk2007-11-28 17:12
svara Sv: Sv: Sv: CO2 hitCarl Wern2007-11-28 21:28
svara Avseende 6 meters stoppetTobias Åberg2007-11-28 22:58
svara Sv: Avseende 6 meters stoppetCarl Wern2007-11-29 05:54