Namn: Lösen:

Lost & found

(Läst 1 164 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Följande episod började med att jag bröt ytan efter ett 57 m dyk på ett vrak SV om Vinga. Det var juli och solen sken och för omväxlings skull var havet förhållandevis lugnt. Jag tecknade OK till båten och väntade på att bli upplockad. Båten var dock upptagen med att sjösätta nästa dykpar så jag låg kvar och drev sakta norröver i strömmen. Under tiden passade jag på att förbereda mig på upplockning genom att knäppa loss de bakre pistolhakarna på mina dekoflaskor så att jag snabbt kunde haka av och räcka upp dem till folket i båten, masken hade jag samtidigt dragit ner så att den hängde om halsen.
När väl båten kom fram till mig så började jag haka av mig högmixen då jag såg suddigt (utan mask) att lågmixen hängde mystiskt långt ner. På bråkdelen av en sekund insåg jag faktum: Flaskan hade lossnat och var på väg mot botten!

Min första tanke var: In med reggen och dyk ikapp!

Jag insåg dock det korkade i ett sådant företag, det handlade ju bara om lite pengar.

Hursomhelst var det en jävligt förbannad Erik som klättrade ombord och slet av sig prylarna under långa svordomar.

Vad som hände var att undertecknad hade underlåtit att smörja upp den främre pistolhaken som följdaktligen fastnat i öppet läge. När jag sedan hakade av mig högmixen så lossnade även lågmixen och med bakre haken redan lossad var fiaskot ett faktum.

Att dyksöka efter flaskan hade varit meningslöst då jag drivit långt från vraket när jag tappade den. Djupet på platsen är 60+ och sikten närmast lerbotten är i princip noll. Bara gasen hade förmodligen kostat mer än vad dekoflaskan var värd.

Fast forward till början av september:

Jag är precis på väg att stämpla ut tidigt från jobbet för att ge mig iväg på dykresa till Norge. Jag slår på mobilen och får ett SMS från min namne Erik Lindström (känd från TV). Han undrar om jag tappat något utanför Vinga...

Jag ringer upp och det visar sig att en fiskare från Hönö hade fått med sig en dykflaska märkt "Erik" i trålen när han trålade kräftor. Via den lokala dykklubben hade man spårat en utav stadens dykande Erikar (inte första gången den sammanblandningen sker)

Jag gick direkt till kiosken och köpte en Trisslott (Turen var mycket riktigt förbrukad...)

När jag väl fått hämtat flaskan ute på Hönö (mot skälig bärgarlön) så kunde jag konstatera att den såg oförskämt välbevarad ut. Det var 100 bar kvar i flaskan, reggen var full med lera och det var bara slangen till andrasteget som fått höljet knäckt. (bilder snart i mitt album)

Sensmoral:

- Smörj era pistolhakar!
- Märk all utrustning med namn OCH telefonnummer!
- Bottentrålning är kanske inte alltid av ondo...

Erik Lindberg
Erik Lindberg 2007-12-14 23:04:12
1 670 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dags att liva upp lite, berätta om dyk! Fredrik Isakson 2007-12-14 13:32
svara Sv: Dags att liva upp lite, berätta om dyk!Jakob Selbing2007-12-14 20:39
svara Sv: Sv: Dags att liva upp lite, berätta om dyk!Karolina Recht2007-12-14 23:27
svara Sv: Dags att liva upp lite, berätta om dyk!Dmitri Gorski2007-12-14 20:43
svara Lost & foundErik Lindberg2007-12-14 23:04
svara Sv: VIlken jäkla röta!!! Dimitri vart är du på vägFredrik Isakson2007-12-14 23:24
svara Sv: Lost & foundChristopher Zell2008-07-30 21:36
svara Sv: Dags att liva upp lite, berätta om dyk!Thomas Weigle2007-12-15 00:13
svara Rätt mörkt 15:00 just nu.. ;-)Christian Svärd2007-12-15 00:49
svara Sv: Rätt mörkt 15:00 just nu.. ;-)Fredrik Astlid2007-12-16 11:47

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: