Namn: Lösen:

Dags att se över dina försäkringar?

(Läst 4 181 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer

Lite info till dig som är intresserad av att åtminstone veta om vilket försäkringsskydd du har (eller inte har) och eventuellt göra något åt det.

Jag har haft ännu en givande försäkringsgenomgång med min firmas försäkringsmäklare för att följa upp informationen jag fick vid ett privat mäklarmöte. Resultaten för min del var allt annat än positiva om man ska se saken från den privata mäklarens avgivna information.
Det första mötet började med att den privata mäklaren konstaterade att jag borde teckna en olycksfallsförsäkring (hon visste inte att jag hade DAN-försäkringen) eftersom det idag rent ekonomiskt nog var bäst för familjen om jag inte kom upp efter en skada. Istället rekommenderades en speciell olycksfallsförsäkring som till att börja med verkade riktigt bra, men som vid närmare undersökning föll ihop som ett korthus.

Dessvärre är det inte första gången jag stöter på denna typ av vad jag skulle vilja kalla okunskap.
Jag vill inte på något sätt hävda att vare sig mitt senaste möte med en privat mäklare eller tidigare möten med andra (som i ärlighetens namn har hållit samma kvalitet) har varit dåliga i övrigt, men med tanke på vad jag vet idag käner jag att fler borde få bli påminda om att se över sina försäkringar när det gäller dykningen.

En dragning över samma kam för alla i syfte att lägga ribban:
Generellt har inte försäkringsmäklare en susning om dykning!!!
För din egen skull gäller det att du ser till att de verkligen på riktigt undersöker om den dykning som du verkligen pysslar med omfattas av försäkringen. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att om du får ett direkt svar som säger "Självklart omfattas dykning, vi har inga inskränkningar när det gäller detta" gäller det att dra öronen åt sig.
Se till att få skriftligt på om försäkringen verkligen gäller!!!

Om vi börjar med vad vi kom fram till i slutänden:

Jag har idag en livförsäkring via Länsförsäkringar. Denna gäller för i princip *allt* (även om representant för bolaget på direkt fråga från mig leende upplyste om att jag nog "borde vänta åtminstone några år innan jag tog livet av mig" för att slippa eventuella problem. Nu var det ju inte det jag frågade om, utan det jag ville ha svar på var om verkligen alla tänkbara sorters dykning skulle omfattas, och exemplet användes för att förklara att man med "allt" verkligen menar *allt*.

När det gäller olycksfallsförsäkringar finns i princip inga sådana att tillgå som accepterar dykning, definitivt inte på min nivå och knappast ens på den nivå som medeldykaren befinner sig. Jag har således fått rådet att ligga kvar med min DAN-försäkring för att hantera dykningen och ha en vanlig, billig gruppolycksfallsförsäkring via facket för att täcka alla andra eventuella olycksfall. Givetvis finns det försäkringar som accepterar dykning, men utgångspunkten för genomgången var att försöka hitta alternativ till dyra specialförsäkringar.

Firmans försäkringsmäklare fick en beskrivning av min och min frus dykning där jag själv fyllde upp med krav för att motsvara all den dykning jag genomför idag och även den som jag ser runt hörnet.
Saxat från denna beskrivning:

Jonas dykning:
Penetrerande vrak- och grottdykning till +100 meter med heliumblandningar för bottenfasen och multipla syrgasblandningar för uppstigningen. Ingen dykning sker djupare än 30 meter ur djupberusningshänseende, dvs helium används för att minimera berusningseffekten så att den ligger motsvarande 30 meter på luft oavsett det faktiska dykdjupet.
Alla dykningar sker med ytorganisation och minst en men oftast två parkamrater.
Alla dykningar sker enligt internationellt accepterade säkerhetsstandards, vrakdykningen enligt NAUI (National Association of Underwater Instructors) och grottdykningen enligt NACD (National Association of Cave Diving).
Dykningen genomförs både privat och som instruktör.

Lottas dykning:
Vanlig sportdykning med luft och syrgasberikade blandningar till ca. 40 meter som djupast, både hemma och utomlands.
Alla dykningar sker med ytorganisation och minst en parkamrat.

Svaret från mäklaren efter att han kontaktat ett antal olika försäkringsbolag:

Not:
ÅF är den firma jag jobbar för och informationen är med för att det ska vara lätt för dig att kontrollera om du har en gruppförsäkring via ditt arbete och det är samma försäkringsbolag som hanterar denna försäkring. Lotta är min fru.

Hej Jonas,

<snipp>

ÅF´s gruppförsäkring i Euro Accident ersätter inte olycksfall vid verksamhet såsom djupdykning med helioxsystem eller motsvarande tung utrustning. Det innebär att försäkringen i Euro Accident inte är aktuellt.

SIF´s gruppförsäkring i Förenade Liv ersätter olycksfall vid all dykning utom tävlingsdykning. Det gäller även om medförsäkrad tecknar försäkring.

Skandias olycksfallsförsäkring gäller endast vid dykning ner till 30 m.
Dyker man djupare, eller ensam, eller utan ytorganisation eller is-, vrak- och grottdykning kan försäkring inte tecknas.
Enligt Din beskrivning av Er dykning så kan ingen av Er teckna olycksfallsförsäkring i Skandia. Vad gäller Skandia livförsäkring så är teckningsreglerna identiska med olycksfallsförsäkringen. Alltså tyvärr inget alternativ för Lotta i syfte att minska kostnaden för premien.

Trygg-Hansas försäkring gäller vid dykning endast om dykningen är profesionell. Med profesionell avses att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från dykningen. Trygg-Hansa är alltså inte ett alternativ.

Mitt förslag är att Du behåller Din DAN-försäkring och dessutom ansluts som medförsäkrad på Lottas gruppförsäkring i SIF. Vad avser dykningen blir Du lite dubbelförsäkrad, men det är en bra försäkring med en låg premie. Du ska även behålla din livförsäkring i Länsförsäkringar.

Lotta tycker jag ska behålla både gruppförsäkringen i SIF och livförsäkringen i Länsförsäkringar.

Hoppas informationen kan vara till någon hjälp.

Ta däremot inte mina uppgifter för den 100%-iga sanningen eftersom det verkar som att man får olika svar beroende på hur (och vem) man frågar. Jag värderar dock de svar jag fått från "min" försäkringsmäklare högt eftersom det är han själv som gett rådet om att skrota hans tidigare rekommendationer utifrån de svar som han fått från de nämnda bolagen efter att dykningens vara eller inte vara har kollats upp.

Mitt råd till dig är således inte att rakt av byta till samma försäkringar som jag har, däremot att undersöka grundligt så att din försäkring verklige gäller för det du tror att den gäller för.

Du som vill ha tag på en ytterst kompetent försäkringsmäklare kan höra av dig, jag vet en som verkligen engagerar sig i just dina personliga försäkringsproblem. Dessvärre jobbar han endast mot företagskunder, men det kanske kan vara läge att skaffa en mäklare till den firma som just du arbetar för eller byta ut honom/henne om ni redan har en?
Enligt "min" mäklare ska man idag ställa stora krav på "sin" både privata och företagsmäklare eftersom det är en stor kaka som mäklarna slåss om. Marknaden för pensions-, sjuk- och olycksfallsförsäkringar är enorm.

/Dragan (som inte har några som helst kopplingar till försäkringsbranschen annat än som försäkringstagare)

Jonas Pavletic
Jonas Pavletic
2006-09-15 13:30:05
1 815 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dags att se över dina försäkringar? Jonas Pavletic 2006-09-15 13:30
svara Sv: Dags att se över dina försäkringar?Christopher Zell2006-09-15 15:07
svara Sv: Dags att se över dina försäkringar?Jonas Wadsten2006-09-15 15:39
svara Sv: Sv: Dags att se över dina försäkringar?Jonas Wadsten2006-09-15 15:40
svara Sv: Sv: Dags att se över dina försäkringar?Ulf Ljungdahl2006-09-16 03:42
svara Sv: Sv: Sv: Dags att se över dina försäkringar?Jonas Pavletic2006-09-16 14:06
svara Sv: Dags att se över dina försäkringar?Daniel Westin2006-09-18 00:08
svara Sv: Sv: Dags att se över dina försäkringar?Jonas Pavletic2006-09-19 21:17
svara Varför har jag D.A.N ??Göran Jonasson2006-09-18 00:15
svara Sv: Varför har jag D.A.N ??Daniel Westin2006-09-19 17:29
svara Sv: Sv: Varför har jag D.A.N ??Jonas Pavletic2006-09-19 21:21
svara Sv: Varför har jag D.A.N ??Jonas Pavletic2006-09-19 21:19
svara Täcker DAN dykningen på hemmaplan?Simon Lidberg2006-09-19 21:41
svara Sv: Täcker DAN dykningen på hemmaplan?Monica Löfgren2006-09-19 23:08
svara Sv: Sv: Täcker DAN dykningen på hemmaplan?Simon Lidberg2006-09-20 09:02
svara Sv: Sv: Sv: Täcker DAN dykningen på hemmaplan?Monica Löfgren2006-09-20 12:23
svara Sv: Dags att se över dina försäkringar?Mikael Fridholm2006-09-25 16:15

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: