Sv: Sv: DCI olycka i Vättern
(Läst 893 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Det var inga som helst problem att komma ner till vattnet och hämta vatten om vi skulle ha gjort det.
Håkan hade vatten ända fram tills han fick dropp och ambulansen kom. För egen del så var hela ytan täckt med pollen och jag är allergiskt så det var inte ett alternativ för mig. Det hade skapat värre problem än det gjorde nu. Sen är det skillnad att laga mat där man värmer vattnet och att dricka rakt ur sjön. Det gör inte ens de som tar vatten från sjön utan det renas innan det dricks.
Jag vet inte om du har varit med om någon incident Klas och inser hur mycket man får pyssla med och springa emellan och fokusera på annat under tiden. Det fanns inte en tanke på vatten innan det gått för långt.
Sen har vi både brandmän och ambulans på plats som jag ber om vatten eller något att dricka men de säger att jag får vänta tills de kört bort Håkan. Då kan jag köra upp till restaurangen som ligger en bit bort och få vatten säger de till mig.
Det ligger ganska stora och allvarliga fel i hur vi har blivit omhändertagna av vården innan vi har kommit till Karolinska som vi kommer att gå vidare med. Bland annat min vätskebrist som förbisågs och att de överhuvudtaget släppte iväg mig själv.
Håkan fick ingen syrgas förens han var på väg från Linköping till Karolinska och de tog ingen större hänsyn till att vi dykt utan bara att det var ansträngning och vätskebrist.
SOS hade även gett dem dålig information om vart de skulle åka så de körde fel första vändan.
Sen tycker du det är rimligt att jag som är dålig och svimfärdig ska gå ner till sjön och hämta vatten? Eller Håkan som ligger utslagen med dropp i armen?
Anledningen till att vi kommer gå vidare med det är inte för att sätta dit någon utan för att inte fler i framtiden ska drabbas.
Vi fick veta idag att det inte ens finns ett PM om hur man ska hantera dykeriolyckor i sjukhussystemet i Östergötland. Det är ganska skrämmande eftersom en av Sveriges populäraste dykplatser ligger i länet. Dykolyckor är så ovanliga att de inte vet vad de ska göra och därför är det ännu viktigare med sökbar information. Det kan gå bra om man är vid medvetandet och är såpass klar att man kan säga till dem vad de ska göra, men vad händer den gången det är en person som inte är så påläst eller inte är helt klar i skallen som i Håkans fall denna gång?
Jag sa till dem att ringa Karolinska, men det hade de tydligen inte gjort förens efter ett tag när han låg i Linköping.
Nu lutar det även åt att det inte var någon vätskebrist utan det är andra faktorer som spelat in. Håkan ska ringa till tryckkammarläkaren igen och prata igenom en del saker.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: