Sv: Sv: Sv: DCI olycka i Vättern
(Läst 952 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej Erik.
Glad att det slutade bra för alla inblandade.
Har själv mångårig erfarenhet från ambulanssjukvården i Stockholm och tycker det är tråkigt att höra hur det fungerar i andra län. Här i Stockholm finns klara riktlinjer för hur vi skall hantera en misstänkt incident med dekompressionssjuka hos dykare.
När jag började inom ambulanssjukvården fanns det något som påminnde om detta men långt i från bra, nu har man förbättrat denna och idag tycker i alla fall jag att den är bra.
Här kan du läsa vad vi skall göra och tänka på inom ambulanssjukvården i Stockholm i samband med denna typ av händelse:
http://www.webbhotell.sll.se/Global/prehospitala/dokument/Medicinska%20riktlinjer/2013/2013%20Medicinska%20behandlingsriktlinjer%20SLL.pdf
LÄS KAP: 6.7.1 (två sidor).
När det gäller vatten så är det något vi har väldigt lite av i ambulansen, oftast bara ett par 1-1,5 dl bägare att ge till våra patienten som behöver svälja ner tabletter som vi ger vid särskilda sjukdomstillstånd.
Här i Stockholm har jag en upplevelse av att vi är relativt bra inom akutsjukvården när det gäller denna typ av skador även om vi så klart alltid kan bli bättre.
Mvh Tony.
Leg. Sjuksköterska med spec utb inom akut och ambulanssjukvård.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: