kallvatten dykning?
(Läst 794 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Väldigt intressant läsning!
Jag har en teori och undrar därför:
Hur kallt var dyket? Vättern brukar vara kall och med tanke på att ni solade er efter dyket låter det som att ni låg i värmen och tinade lite, kan det stämma?
Jag tänker att de flesta tabeller/algorithmer man följer baseras på halveringstider för olika vävnader. Vissa har delat upp det i 16 olika vävnader mellan snabba och långsamma.
Samtliga av dessa algorithmer verkar göra antagandet att blodgenomströmmningen är ung densamma genom hela dyket. För att komma tillrätta med problemet har man lagt in lite säkerhetsmarginaler på olika sätt och vis.
Men när man gör långa dyk i kalla vatten kommer inte blodgenomströmningen vara konstant för vävnaderna. I början av dyket är man ganska varm och då löser gaserna upp sig lättare. Oftast är det denna delen av dyket som är djupt. Ju längre dyket är desto kallare blir man och då "stänger kroppen av" t.ex armar och ben för att kunna hålla värmen på de vitala delarna i kroppen. När man ligger och fryser på deco för att vädra ut gasen kommer detta gå mycket långsammare än om man varit varm. Efter dyket vill man såklart få tillbaka värmen och sätter sig i en basu/ lägger sig i solen och då börjar blodet flöda normalt igen och börjar vädra ut gaserna.
Kanske är inte marginalerna tillräckligt stora i alla lägen för våra nordiska vatten? Jag tänker på att i t.ex Tuna hästberg finns oxå några fall av tryckfallssjuka och där är oxå väldigt kallt.
Låter det rimligt eller är jag ute på djupt vatten?
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: