Bra - ett hypotetiskt exempel
(Läst 714 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Det är bra med hypotetiska exempel för då kan man diskutera - "think evil" - utan att spekulera i en riktig, aktuell olycka. Daniels exempel är intressant, och jag vet vart han vill komma, men faktum är att exemplet också kan användas för att motivera andra åsikter. Som följer:
"Två dykare, båda har gått OW utbildningen och har dessutom gått en HLR utbildning i lumpen."
(1) Så för att komma till kritan så har bägge gjort 4 dyk innan de dyker i stenbrottet? Som dykpar utan uppsyn av dykledare? Det är inte mycket .
"De tänkte få lite mer erfarenhet genom att dyka i ett stort stenbrott som är max 20m djupt."
(2) Här kommer alltså första problemet: Omdöme.
Har bägge dykare med sina 4 dyk var nog erfarenhet för att utföra just det dyk de planerar?
" Men de bestämmer sig för att gå ner på max 15m för att vara på den säkra sidan.
Sikten är god, ca 5m, "
Sikten är faktiskt inte speciellt bra om den bara är 5 meter innan de ens hunnit röra upp slam etc. Återigen, och med hänvisning till (1) och (2): Är detta fortfarande ett dyk som dykparet ens borde ha planerat? Borde de ha fortsatt dyket när det stod klart att sikten var så dålig?
"ingen parlina används."
Här kommer det Daniel letar efter, men vi bortser från det tillsvidare.
"Båda dykarna vet att om de tappar bort varandra söker man 1min därefter går man upp till ytan."
Vilket faktiskt borde vara tillräckligt på ett dyk där man planerat maxdjupet till 15 meter och jag utgår ifrån att de inte är i overheadmiljö.
"De vill båda undersöka en klippvägg på andra sidan stenbrottet (ca 50m) så de bestämmer sig att simma under vattnet till andra sidan och fortsätta dyket där."
(3) Okej, här kommer den springande punkten. Jag anser att svaret på frågorna (1) och (2) ovan är "nej", men om de skulle dyka så vore det klart smartaste att simma på ytan till klippväggen, och sedan undersöka väggen dykande på plats. Nu har dykparet en referens både till varandra och till ytan.
(4) Hade bägge dykare kompass? Annars är de inte utrustade för den typ av dykning de vill utföra.
"Under transporten till andra sidan upptäcker den ena dykaren att han tappat bort sin parkamrat, djup ca 10m."
Hur ofta har denne dykare - jag kallar honom dykare B - kollat sin parkamrat? Om sikten bara är 5 meter så vore det smart om bägge dykare kollade varandra väldigt ofta. Typ kanske en gång i minuten, eller höll varandra i varandras synfält, om så bara perifert.
" Han vänder och börjar leta men sikten har plötsligt försämrats till mindre än 1m pga all silt som virvlat upp när han simmat."
(5) Och det märker dykaren först nu? Återigen, om de har rört upp så mycket slam så borde de faktiskt ha avbrutit dyket tidigare. Återigen, dåligt omdöme.
(6) Helt klart är också att avvägningen inte är den bästa för dykparet, alternativt fenteknik och fentyp. Det går utmärkt att simma rakt över slam utan att röra upp den. Om man har erfarenheten och tekniken. Och om man inte har den - och det har nog de färraste nybakade OW-dykare - så ska man inte utföra dyket såsom planerat.
"Han går upp till ytan, ingen parkamrat där heller."
(7) Så dykare B har åtminstone gjort något rätt.
"Det är svårt att titta efter bubblor eftersom det blåser lite."
Aha, ytterligare en försvårande omständighet. Det blåser knappast lite, det blåser nog snarare rätt mycket i kalkbrottet. Om bubblorna inte syns. Återigen, borde de ha utfört dyket alls, eller åtminstone såsom de planerade det?
"Vad gör dykaren nu? det har gått ca 4min sedan han upptäckte att dykaren försvann (1min leta, ca 1min gå till ytan, 2 min vänta)."
(8) Tja, om dykare B hade någon form av signalverktyg (visselpipa som fungerar under vatten, signalhorn, kniv eller annat metallföremål som skulle kunna bankas mot tanken) så skulle han åtminstone kunna påkalla dykare A:s uppmärksamhet. Kanske.
"Hur ska han leta upp sin dykamrat på en platt lerig botten där man knappt kan se vart bottnen börjar?"
(9) Som nybakad OW-dykare, som enligt min mening inte ens borde befinna sig i brottet överhuvudtaget, och som nu helt klart är "över sin förmåga", så är svaret nej. Risken är att dykare B går ned och får ett allvarligt problem under stress, medan dykare A kommer upp någonstans helt annorledes, kanske vid klippväggen, en sisådär 30 minuter senare ...
"Det har redan gått 4 minuter innan han börjat leta, hur länge klarar du dig utan luft?"
(10) Och hur länge har de dykt? 5 minuter, 10 minuter? Hur mycket luft är kvar? Vad hade de för överenskommen minsta luftgräns innan de gick upp?
Om luften redan är så pass knapp att dykare B inte kan gå ned enkom av den orsaken så står det rätt klart att risken att dyka 50 meter horisonellt under ytan i dålig sikt redan från början var för stor. Igen, dåligt omdöme.
"Vad skulle kunnat hända den andra dykaren?"
Det finns fler alternativ än de Daniel skisserar, men återigen det är bra hypotetiska exempel för att diskutera kring:
"- han kunde t.ex fått en fena i fejjan och blivit av med regulator och mask, fått panik och inte hittat luftkällan igen."
(11) Då ska han inte dyka, kort och gott. Panikslagna dykare måste sållas bort under OW-kursen, alternativt mycket långsamt slussas vidare så att livskritiska basfärdigheter kan utföras under alla eventualiteter.
Incidentalt så har jag två gånger under OW-kurs och en gång under ett DSD-dyk sett dykare förlora regg pga av fena i ansiktet. I samtliga fall har eleven stoppat in reggen helt automatiskt och fortsatt dyket.
Problemet här är alltså en dåligt utbildad OW-dykare. (Som dessutom simmat in i sin parkamrat, inte helt optimalt). Samt givetvis ditto för parkamraten som inte ens noterat att han sparkat sin kamrat i ansiktet. (I riktiga livet så brukar man märka det, faktiskt).
"- kedjan på Torrdräkten skulle kunnat rämna och fått iskallt vatten i hela dräkten och hamnat i chock."
(12) Dålig torrdräktskedja? Utrustningvård? Men återigen, med mindre än att dykaren fått en omedelbar hjärtattack (och alltså haft någon form av hjärtproblem, dvs inte borde ha dykt överhuvudtaget) så är det en omedelbar uppstigning som gäller. Det finns knappast speedboats i kalkbrottet ...
"- Hjärtatack verkar inte vara helt ovanligt."
Jag utgår ifrån att vi snackar om friska, unga dykare? Då är hjärtattack nog rätt ovanligt, ja. Och skulle det mot förmodan ha varit en helt plötslig, helt oförutsägbar hjärtattack, så skulle ingen parlina i världen ha hjälpt ...
"- lungbristning pga slem i lungorna."
På friska dykare? Hade dykare A lunginflammation och hostade och harklade sin väg, dödssjuk, hela vägen till kalkbrottet? Och så klädde han eller hon fortfarande på sig torrdräkten och gick i vattnet?
Här börjar det låta lite som Darwin Award-klass, faktiskt ...
"Parseparation är väldigt vanligt och i väldigt många fall går det helt OK. men i vissa fall går det sämre."
Och min åsikt är fortfarande att dykare som hamnar i panik och gör dumma saker bara för att de upplevt en parseparation inte ska dyka alls. Överhuvudtaget. Någonsin. Någonstans. Det är faktiskt inte så att parseparation i sig är någonting livsfarligt ...
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så menar jag att alltför många dykträningsorganisationer låter eleverna (och politikerna) ta "Autonomous Diver" på väl stort allvar, men jag anser absolut att samtliga OW-certade dykare ska kunna avkrävas att kunna överleva utan parkamrat i den minut det tar att gå upp till ytan på ett grunt dyk, också Sverige ...
"Jag kan inte förstå varför man lär ut detta ett system som kräver att båda dykarna är i dykbart skick för att hitta varandra."
Att leta i en minut och sedan mötas på ytan? Det är ju ett helt perfekt system i det här fallet.
Det mest troliga alternativet i detta hypotetiska scenario är att Dykare A helt enkelt fortsatt dyket trots att han tappat sin parkamrat. Otroligt vanligt. Men givetvis måste dykare B larma.
"jag har utbildat mig till divemaster för ca 10 år sedan.
Innan det gjorde jag lumen som röjdykare i marinen."
Respekt, och jag avser inte alls att vara dryg. Bara att spela Djävulens Advokat. För enligt min åsikt är parlinans vara eller icke-vara helt irrelevant i det ovanstående hypotetiska fallet.
"I sverige dyker jag nästan alltid med parlina."
Det är fair enough men ...
"Detta för att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om min parkamrat skulle försvinna och dö. Det är mitt anvsvar att ta hand om parkamraten oavsätt om denne gör nått klantigt under vattnet."
Men helt ärligt: Om du inte får betalt för det eller på något annat sätt befinner dig i en situation där din parkompis är i så tydlig beroendeställning till dig, så är frågan: Varför vill du ens dyka med så orutinerade och kanske t o m farliga dykare? Det måste finnas bättre och säkrare sätt att se till att dykare får de livsviktiga 20-30 första dyken. Riktigt grunda och enkla dyk i Sverige, alternativ några billiga dykresor till Egypten eller Thailand, t ex.
"Det är därför man har en parkamrat enligt min mening."
Fast i exemplet ovan så verkar bägge dykare vara helt borttappade.
"Ni andra får göra hur ni vill."
Jag är en stor anhängare av att certifierade dykare ska få dyka stort sett hur de vill. De måste också ta ansvaret för det. Också orutinerade dykare. T ex genom att använda sitt omdöme. Kanske inte göra vissa dyk.
"Men förbättra gärna metoden för att hitta varandra under vattnet. nuvarande metod suger enligt min mening.."
Jag har aldrig behövt leta efter en borttappad dykare under vattnet på riktigt. En kamrat har emellertid gjort det här i Thailand. Han använde precis de metoder som lärs ut på vanliga Rescue-kurser inom diverse organisationer. Han hittade dykaren - tyvärr redan omkommen - på 8 minuter blankt. Sikten vid tillfället var ungefär 30-40 centimeter och djupet var kring 40 meter. (Det är faktiskt inte bara i Sverige det kan vara dålig sikt.)
Det finns minst ett halvdussin olika sätt att leta efter försvunnen dykare under vattnet, och dom är alla bra på sitt sätt. Att lära folk leta efter försvunnen dykare på en OW-kurs är dock enligt min åsikt knappt ändamånsenligt. Bättre att överträna mask och regg så att dom inte får panik om de blir bortsparkade under ett dyk ...
Så i korthet anser jag att det hypotetiska exemplet är ett praktexempel på vad Peter skrev: dykare som dyker över sin förmåga, alldeles för tidigt och helt oförberedda för de vanliga eventualiteter man möter på i ett kalkbrott. I korthet: "Diver error".
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: