Sv: Sv: Varför tycker du det?
(Läst 509 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Nä, jag förstår inte heller det riktigt. Han hade väl bara en dålig dag eller nåt. Tydligen så har det blivit populärt på sistone att hoppa på mig för saker som jag inte har sagt, men som olika människor gissar att jag nog tänker osv. Jag tycker att D.I.R. är en bra filosofi att dyka efter och en del folk verkar reta sig på det, passa dig :-).
Nåja, skitsamma!
Hur dekompression fungerar är vi överens om :-). Det var bra förklarat dock, säkert till glädje för många här, även om det är till viss del förenklat. Gaserna måste ju via lungornas alveoler först binda till hemoglobinet för att sedan transporteras till vävnaderna där diffussion sker. Sedan diffunderar den inerta gasen genom cellväggarna i olika riktning beroende på partialtrycket inuti respektive utanför vävnaden i blodet. Detta sker olika snabbt i olika vävnader och man skulle kunna dela upp dom i godtyckligt antal grupper, Haldane t.ex. använde sig av 12 s.k. "compartments", men för ett terotetiskt resonemang kan vi väl förenkla det till 2 st, "långsamma" och "snabba".
Sen tar sig olika gaser in och ut olika snabbt beroende på flera olika faktorer, bl.a. molekylstorleken. He är liten och smidig, medan Ar är betydligt större och klumpigare. Vi har ju altså att göra med dels snabba och långsama inerta gaser och dels snabba och långsamma vävnader.
(Micko, vi har ju gått i delvis "samma skola", så jag betvivlar inte för ett ögonblick att vi båda två har bra koll på grunderna osv. Det ovanstående var mest för att reda ut lite begrepp och så i fall det skulle utvecklas till en större diskussion med fler inblandade. Bättre att vara noga med det, det verkar vara vanligt här att man drar slutsatser på förutfattade meningar mm.)
Vad jag förstår skulle alltså anledningen till att en del tycker att Argox kan vara en fiffig dekogasblandning ha att göra med att Argon är en långsam gas . Det är iofs logiskt då det gäller de vävnader som befinner sig i On-gas. Vilka vävnader är det då? De snabba, eler de långsamma? Den frågan har olika svar på olika dyk! Att det alltid är antingen de snabba eler de långsamma kan man alltså inte säga, utan det beror på dykets profil och exponeringstid. Det kan mycket väl vara så att vissa compartments befinner sig i läge ON-Gas _samtidigt_ som andra är i Off-Gas! Så alltså kan man säga att det under en del omständigheter är bättre att spä ut syrgasen med en långsam inertgas och ibland med en snabb.
Nu till själva sakfrågan!
Varför jag ställde motfrågan till ditt påstående var att jag fick intrycket av att du menade att det faktum att att argon skulle vara en _annan_ gas än N2 eller He skulle göra så att det då inte fanns något mottryck av kväve eller helium så att dessa gaser skulle kunna vädras ut väldigt effektivt. I så fall tror jag att det är en tankevurpa helt enkelt, argonet är precis lika mycket "i vägen" för de andra gaserna som ska vädras ut. Eller hur menade du egentligen med att det skulle bli "lika effektivt som ren syrgas"?
DET var alltså grunden för min enkla motfråga. Sen passade jag på och nämnde He-mixar som ett alternativ eftersom jag personligen tycker att det är vettigt. Jag tänkte utveckla lite varför jag tycker det och föra ett resonemang, vore lite kul med synpunkter på det från andra.
Såå många olika faktorer spelar in vid deko. Det går definitivt inte att förenkla till diffusionshastigheten för diluentgas beroende på molekyluppbyggnad och narkotisk effekt enligt Meyer-Overton. Det finns inget konsensus bland forskare på
området, utan ett antal olika teorier, mer eller mindre trovärdigt förklarade och empiriskt verifierade och som har sina anhängare.
O2 är ju faktisk en "vaskoconstrictor", dvs. en gas som är kärlsammandragande. Det gör att utvädringen främst i lungornas alveoler blir sämre efter lång exponering på höga partialtryck. Därför gör man gasbreaks till bakgasen då man dekar på ren O2. Nu talar jag lite på det viset som GUE lär ut, så en del opponerar sig säkert, det är helt ok (bara man inte kommer med påståenden om sekterism och att man gör så bara för att nån bestämt det osv. Jag är så less på det). Det är anledningen att GUE anser att EANx80 är kass som dekogas, bättre då att tidigare kliva på EANx50 på 21 m. och sedan 100% O2 på 6 m. med regelbundna breaks. Det är också anledningen till att det inte anses så effektivt att ligga på höga PO2 under lång tid av dyket vilket de (du?) som dyker CCR brukar hävda är så finurligt.
He är istället en "vascodilator" som har motsatt effekt än O2. Gasen verkar kärlvidgande och det är en av anledningarna till att den är bra att ha i dekosammanhang, särskilt effektiv som breakgas, men heliox 50/50 eller triox 50/25 anses mycket bra från 21 m. Det finns andra fördelar också, den är i stort sett inte narkotisk alls och har låg densitet, vilket gör att gasblandningen blir mer lättandad och utvädringen bättre. En nackdel med He är att den leder bort värme så effektivt att det verkar nedkylande vilket försämrar utvädringen.
Hur Argon fungerar i dessa sammanhang vet jag inte, men eftersom det är en "tät" gas så tror jag att den snarare gör det trögare och att den kanske också verkar sammandragande. En fördel skulle då vara värmeisolationen.
Man ska inte heller räkna bort narkoseffekten så lättvindigt. Den stora boven i dramat här är ju faktiskt CO2 som är ytterst narkotiskt och ångestframkallande vid höga PO2. Det är ju den stora anledningen att folk som dyker på luft till 50 m. och så ofta dör (alltså, dom dör inte ofta, bara en gång, men det är många personer som gör det och det inträffar ofta ). Kvävgasen i sig är nartkotisk, men den hindrar också effektiv utvädring av CO2. Om det då "händer" något oförutsett som ökar stressen och arbetsbelastningen så är det liten marginal kvar till en CO2-hit och då är katastrofen ett faktum. Liknande negativa effekter tänker jag mig att Argox skulle kunna ge.
För att ett "accelererat deko" ska bli effektivt och fungera enligt tabeller baserade på RGBM eller VPM så måste gasbyten och uppstigning efter de djupa stoppen från 21 m. 50%-stoppet ske med rätt hastighet. Det är INTE bra att lägga på tid här för "säkerhets skull", då blir det tvärtom så att man laddar på istället för av. Det finns ju exempel här på folk som drabbats av T1:or just pga. detta. Det ska gå raskt och för att ett team om tre ska skifta rätt, hålla djupen och takten i stigningen så krävs en viss skärpa. Att införa 50% Argon i det läget verkar inte så vettigt tycker jag. Jag tycker det är nog knepigt som det är :-).
Puuuh, vad långt det blev :-)
Alltså Micko, var det bara en tankelapsus att det skulle bli lika effektivt som ren O2 med Argox, eller hur menade du egentligen?
Deca med ArgOx? | Micko Björck | 2006-03-24 16:59 |
Nja | Anders Puranen | 2006-03-24 17:20 |
Sv: Deca med ArgOx? | Mats Lillnor | 2006-03-24 22:49 |
Varför tycker du det? | Anders Puranen | 2006-03-25 04:25 |
Sv: Varför tycker du det? | Micko Björck | 2006-03-25 10:03 |
Sv: Sv: Varför tycker du det? | Mats Lillnor | 2006-03-27 17:37 |
Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det? | Martin Sundwall | 2006-03-27 19:28 |
Sv: Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det? | Mats Lillnor | 2006-03-28 20:57 |
Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det? | Martin Sundwall | 2006-03-28 21:02 |
Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det? | Andreas Hagberg | 2006-03-27 20:21 |
Ojdå! | Anders Puranen | 2006-03-27 21:42 |
Hoppsan :-) | Mats Lillnor | 2006-03-28 20:14 |
Sv: Hoppsan :-) | Andreas Hagberg | 2006-03-28 22:27 |
Något som oftast saknas.... | Mattias Morin | 2006-03-28 11:02 |
Pudelns kärna! | Mats Lillnor | 2006-03-28 20:42 |
Läs på lite om... | Anders Puranen | 2006-03-28 21:39 |
Förvånas inte | Matti Ahlqvist | 2006-03-29 08:19 |
Sv: Pudelns kärna! | Mattias Morin | 2006-03-29 11:13 |
Sv: Varför tycker du det? | Mats Lillnor | 2006-03-26 23:16 |
Sorry | Anders Puranen | 2006-03-27 12:01 |
Sv: Sorry | Mats Lillnor | 2006-03-27 17:55 |