Namn: Lösen:

Ojdå!

(Läst 462 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Här var det många överrumplande nyheter!!!

"Gaserna måste ju via lungornas alveoler först binda till hemoglobinet för att sedan transporteras till vävnaderna där diffussion sker. Sedan diffunderar den inerta gasen genom cellväggarna i olika riktning beroende på partialtrycket inuti respektive utanför vävnaden i blodet."

Ska man tolka det som att inertgasen transporteras av hemoglobin??! Det skulle verkligen vara fint med en källhänvisning på det ganska spektakulära påståendet, eller har jag missförstått det?

"Varför jag ställde motfrågan till ditt påstående var att jag fick intrycket av att du menade att det faktum att att argon skulle vara en _annan_ gas än N2 eller He skulle göra så att det då inte fanns något mottryck av kväve eller helium så att dessa gaser skulle kunna vädras ut väldigt effektivt. I så fall tror jag att det är en tankevurpa helt enkelt, argonet är precis lika mycket "i vägen" för de andra gaserna som ska vädras ut."

Nej den slutsatsen känner jag inte alls igen! Det är helt klart så att olika gaser som ej reagerar med varandra klassiskt sett inte känner av varandras närvaro.
Byter man till en ny inertgas som ej finns inlagrad i vävnaden som ska gasa ur så kommer detta att ske snabbare! Detta pga att gradienten för denna gas blir mycket större om ingen inandning av just den gasen sker.

"Det är också anledningen till att det inte anses så effektivt att ligga på höga PO2 under lång tid av dyket vilket de (du?) som dyker CCR brukar hävda är så finurligt."

En ganska grov generalisering, de flesta jag vet som dyker CCR burkar ligga på 1,2-1,3 i PO2, eller lägre. Vissa drar upp det lite på dekot till 1,4-1,5 med avbrott på lägre PO2 om dekot är långt.

"He är istället en "vascodilator" som har motsatt effekt än O2. Gasen verkar kärlvidgande och det är en av anledningarna till att den är bra att ha i dekosammanhang, särskilt effektiv som breakgas, men heliox 50/50 eller triox 50/25 anses mycket bra från 21 m."

Sen är det ju frågan om det verkligen är Heliumet själv som är kärlvidgande (vasodilator). Har du nån referens på det? Som jag förstått det så ökar Helium andra gasers kärlutvidgande effekt genom att dessa diffunderar snabbare i He mot i N2 samt att gasen blir med lättandad (pga He lägre densitet).

"En nackdel med He är att den leder bort värme så effektivt att det verkar nedkylande vilket försämrar utvädringen.
Hur Argon fungerar i dessa sammanhang vet jag inte, men eftersom det är en "tät" gas så tror jag att den snarare gör det trögare och att den kanske också verkar sammandragande. En fördel skulle då vara värmeisolationen."

Om vi talar inandad gas så finns det ingen betydelsefull teoretisk effekt som påverkar nedkylningen av en dykare på något av de sätt du beskriver. Skulle vara intressant med en förklaring eller källhänvisning till påståendet.

"Man ska inte heller räkna bort narkoseffekten så lättvindigt. Den stora boven i dramat här är ju faktiskt CO2 som är ytterst narkotiskt och ångestframkallande vid höga PO2. Det är ju den stora anledningen att folk som dyker på luft till 50 m. och så ofta dör (alltså, dom dör inte ofta, bara en gång, men det är många personer som gör det och det inträffar ofta ). Kvävgasen i sig är nartkotisk, men den hindrar också effektiv utvädring av CO2. Om det då "händer" något oförutsett som ökar stressen och arbetsbelastningen så är det liten marginal kvar till en CO2-hit och då är katastrofen ett faktum. Liknande negativa effekter tänker jag mig att Argox skulle kunna ge."

Jo, i de fallet blir det är svårt att säga att Argox inte är sämre, frågan är hur mkt och om det har nån relevans i praktiken. Om CO2 ändå nämns så skadar det ju inte att på peka att den är en kraftfull kärlvidgare.

"För att ett "accelererat deko" ska bli effektivt och fungera enligt tabeller baserade på RGBM eller VPM så måste gasbyten och uppstigning efter de djupa stoppen från 21 m. 50%-stoppet ske med rätt hastighet. Det är INTE bra att lägga på tid här för "säkerhets skull", då blir det tvärtom så att man laddar på istället för av. Det finns ju exempel här på folk som drabbats av T1:or just pga. detta. Det ska gå raskt och för att ett team om tre ska skifta rätt, hålla djupen och takten i stigningen så krävs en viss skärpa. Att införa 50% Argon i det läget verkar inte så vettigt tycker jag. Jag tycker det är nog knepigt som det är :-)."

Det där beror ju helt och hållet på vad man har för dykprofil och gasval för dyket!

Mycket blir det.

Anders Puranen
Anders Puranen 2006-03-27 21:42:02
2 419 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Deca med ArgOx? Micko Björck 2006-03-24 16:59
svara NjaAnders Puranen2006-03-24 17:20
svara Sv: Deca med ArgOx?Mats Lillnor2006-03-24 22:49
svara Varför tycker du det?Anders Puranen2006-03-25 04:25
svara Sv: Varför tycker du det?Micko Björck2006-03-25 10:03
svara Sv: Sv: Varför tycker du det?Mats Lillnor2006-03-27 17:37
svara Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det?Martin Sundwall2006-03-27 19:28
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det?Mats Lillnor2006-03-28 20:57
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det?Martin Sundwall2006-03-28 21:02
svara Sv: Sv: Sv: Varför tycker du det?Andreas Hagberg2006-03-27 20:21
svara Ojdå!Anders Puranen2006-03-27 21:42