DIR, the way to go.....
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Stå på dig Kalle.....
Men man tröttnar rätt mkt när det bara snackas och inte görs så mycket, av dom som man försöker leda rätt i den mörka dyk världen...
Simma lungt Magness
Inlägg av kalle.
DIR, verkar inte vara så många som vet vad DIR är.
Jag har inte dykt i Sverige på ca ett år nu, bor för tillfället i New York har inte koll på hur lång DIR har kommit i Sverige. Men utav denna diskussion verkar det som ingen har ett svar på vad DIR är. När jag kom till US så dök jag inte DIR, men efter att kommit i kontakt med rätt dykare började jag anamma tankesättet/utrustningen, nu dyker jag till 100% DIR.
Så vad är DIR?
DIR är en dyk filosofi som främjar rationella val med respekt för dyk team, dyk förberedelse och utrustning konfiguration för att göra ett så säkert, effektivit och njutbart dyk. Vem som helst kan köpa på sig den senaste DIR utrustningen och hoppa i vattnet, men detta innebär inte att man dyker DIR, som sagt, DIR är en filosofi. Många tror kanske att DIR bara är för teknisk avancerad dykning, men detta är helt fel. DIR filosofin bygger på att du har samma tankesätt, utrustning oavsett om du dyker grottor eller gör ett open water dive, så klart finns det skillnad att göra ett varmt open water dyk i FLorida mot ett kallt vrak dyk i Östersjön, men tankegången är den samma. Inställningen "jag har dykt så här i 10 år och har aldrig haft problem" finns inte i DIR, du har kanske dykt så i tio år och du har klarat dig bra, men vad säger att det inte finns ett bättre och säkrare sätt. Självklart ska man inte svälja allt som sägs inom DIR och att det alltid är rätt, frågasätt gärna nya ideer, utrustning mm, det är viktigt att förstå VARFÖR i DIR.
Utrustning.
DIR konfiguration bygger på att du ska vara oberoende av någon annan under vattnet, du bär med dig det du behöver under dyket, deco stoppen etc. Detta innebär dock inte att du ska dyka utan "buddy", detta är en av DIR''s viktigaste punkt, dyk alltid med en buddy. Visst kan det kosta mycket pengar att "uppgradera" till DIR utrustning, och många kommer bara halvägs, det är allt för ofta man ser folk som köpt en del DIR utrustning, men sen försöker spara in på vissa små detaljer, då faller hela filosofin. Det är alltid svårt att veta vad man ska köpa för utrustning, alla dykbutiker/säljare promotar sina märke som de vill sälja, DIR har rätt hårda krav på vad typ av utrustning som är DIR, men detta gör det lite enklare att välja rätt. Det finns mycket Tech Wannabe utrustning ute på marknaden, och det är många Tech wannabes som köper den utrustningen också, det är väl helt oki, så länge de inte kallar sig för DIR dykare.
Utbildning.
Efter att ha tagit olika kurser för olika organisationer så finns det en organisation som är helt klart övelägsen över de andra, och det är GUE (Global Underwater Explorers). Deras instruktörer vet vad de pratar om, de har erfarenheten samt att GUE grundade DIR filosofin. Det finns allt för många intrsuktörer "där ute" som inte har en aning vad de pratar om samt inte har erfarenheten.
DIR eller inte.
Det finns många som inte tror på DIR filosofin, det är alltid roligt att stara en discussion med dem, det brukar inte ta lång tid förren de inser att DIR inte är så dumt, även om många inte erkänner det. Har ni frågor eller bara lite funderingar så skicka gärna ett mail (kalle@ljung.com).
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: