Namn: Lösen:

Drunknade i dammlucka.

(Läst 2 522 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Dom flesta har förmodligen läst eller hört om den otäcka olyckan med mannen som ramlade i vid en dammlucka och senare avled av nerkylning /drunkning efter ett räddningsuppbåd med bland annat dykare som kom med helikopter från Göteborg.
http://tv4.se/nyheter/514998.html

Nu undrar ni säkert varför det kommer ett inlägg om detta i ett dykforum när det var en drunkningsolycka?

Jo det beror helt enkelt på att jag vill varna för dykning vid dammluckor, antingen som rent nöjesdyk, eller att någon åtar sig ett uppdrag att gå ner och exempelvis rensa en dammlucka.

Nu tänker dom flesta av er att inte är det någon som kan tänkas göra något sådant utan yrkesmässig utbildning eller anpassad utrustning för ändamålet, men det är exakt vad som händer varje år, och olyckor har även inträffat.

Först lite bakgrundsinformation.
Under våra år i Oskarshamn, ingick i vårat företags uppdrag att göra återkommande dykningar på dom många kraftstationerna och dammarna i Kalmar län, och dom erfarenheterna vill jag del med mig av.

Först om nöjesdyk i vattendrag med kraftstationer eller dammar.

I dag är så gott som alla luckor och kraftstationer fjärrmanövrerade, och stationerna ibland annat Emån, manövreras från en central i Halmstad.
Undantag naturligtvis små loka anläggningar, problemet är att veta hur det är just vid den platsen där man tänker dyka.

Det innebär att antingen man dyker i en kraftverksdamm, eller nerströms, kan vattenflödet snabbt ändras till enorma flöden, där en dykare är chanslös, att göra något och dras med av strömmen.
Resten kan ni fundera på själva.

Sedan om dykuppdrag vid dammar och kraftstationer.
Får ni en förfrågan från någon ägare av dammar eller kraftverk att ”bara” gå ner och ta bort lite grenar eller annat skräp i en lucka kan det vara bra att känna till följande.

Luckor vid vissa dammar kan vara fjärrmanövrerade utan att det syns för en ovan besökare.
Risker enligt ovanstående.

Även i en förhållandevis liten lucka med kanske bara 1-2 meter vattendjup, kan man fastna av suget i en öppning eller mindre springa, och få stora svårigheter att komma loss.

Och den vanligaste situationen när man kan behöva ta till dykning vid en dammlucka är när större träd eller grenar kilats fast runt balkar i luckor på dom mindre kraftverken.
På större anläggningar är det enormt stora luckor utan balkar mitt i som kan samla på sig grenar eller träd, dom åker bara rätt igenom.
I första hand försöker naturligtvis kraftverks /dammägaren lösa problemen utan dykare, men ibland är det enda sättet.

Vanligast är faktiskt på sommaren när man försöker täta alla luckor som står och läcker, så att allt vatten passerar turbinerna och ger så mycket ström som möjligt till våra många energikrävande apparater.

Vad är då minimikraven på organisation och utrustning för att göra ett sådant uppdrag. Naturligtvis kommer ni säkert på mera än det jag räknar upp, men jag vill bara ge några exempel.

Rätt utbildning och kunskaper, inte bara hos dykaren och landpersonal, och reservdykare.

Rätt utrustning med helmask, kommunikation, och en mycket viktigt sak är, Luftförsörjning med slang från ytan, och reservluft på dykare.
Genom kommunikation kan dykare och dykledare hela tiden underrätta varandra om faror och hur arbetet går.
Med luftförsörjning från ytan med antingen stora luftflaskor eller kompressor har man en chans att bli hjälpt att komma loss om ett tillbud skulle inträffa.

Reservdykare och tillräckligt med yrkeskunnig personal på ytan ger även dykaren an chans att klara sig om något inträffar.

Det får räcka så länge, och förmodligen kommer kanske flera inlägg om detta.

Hälsningar
Björn Carlsson

Björn Carlsson
Björn Carlsson
2006-12-29 08:06:56
3 354 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Drunknade i dammlucka. Björn Carlsson 2006-12-29 08:06
svara Sv: Drunknade i dammlucka.Arne Svensson2007-01-01 15:35

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: