Namn: Lösen:

Du hammnar i rullstol

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Bästa dyk-kollegor !

Jag vill med detta bryta mig ur inlägget "T.Asp´s loggbok...." efter som vi där gått ifrån ämnet, till något jag tycker alla kan ta del av. Bakgrunden till allt detta finner Ni således där (Läs detta i kronologisk ordning)!

Det är roligt när man ifrågasätter, jag ser det som ett tecken på att man vill utvecklas i det man sysslar med.
Du(Richard) har väldigt rätt i att huvudet är en viktig del i din "dykutrusting", för min del har jag användning av det i mitt dagliga liv oxå... Och därför är det än viktigare för oss som gör det att vara rädd om detsamma ;-)

Det finns flera anledingar till att jag väljer att hålla höger hand i bakhuvudet här är några;
1. Bakhuvudet är den känsligaste delen av kraniet för att ta emot slag, stötar & stick etc. även ett lätt slag i bakhuvudet kan förorsaka symtom (inre blödning,svimmning,yrsel,illamående,medvetslöshet,balans/orienterings-svårigheter, andnings-störningar m.m.)och dessa symtom kanske inte kommer direkt, utan när du kommit ned på dykdjupet...
2. Vid en igång i vattnet av den här typen så har man ju naturligtvis västen fylld med luft.
På land innebär detta flaskorna dras mot jordens inre. När hoppat i vattnet vänds, mycket hastigt, denna dragningskraft vilket i sin tur innebär att luftpaketet accelerar uppåt över din rygg. På vanliga luftpaket sitter kranarna/reggen(=hårda saker) överst och det är således dessa som riskerar att penetrera ditt bakhuvud.
3. Nu är olyckan framme; Under ditt jätte-kliv ned i vattnet så har du lyckats fassna(du har ju svårt att se dina fötter med mask och utrusting på) i något på bryggan/båten (Det brukar ligga rep/öglor/tampar på dessa platser. Det kommer du säkert ihåg från igångs platsen på Narviks-båten). Du blir med ditt öppet brutna ben hängande upp-och-ned efter att ha fått ett rejält slag i bakhuvudet av dina flaskor. Att då dämpat slaget i bakhuvudet med handen kan vara avgörande för om du hammnar i rullstol ett par veckor eller resten av ditt liv(i bästa fall).
4. Slangarna till båda mina 2:a-steg går över höger axel, vilket innebär att jag kan låsa fast dessa i den "trekant" som där bildas. Detta säkerställer att andrastegen inte hammnar på villovägar.
5. Handen med handskar på bakhuvudet skyddar uppenbarligen bakhuvudet väsentligt.

Ang vänster arm;
A. Vänster handen håller naturligtvis 2:a-steget(long-hose) och masken på plats.
B. Handleden klämmer fast reserv 2:a-steget(som naturligtvis även sitter runt halsen med sk. bungy).
C. Övriga delen av armen använder jag till att skydda bålen och hålla bättre kontroll på ev. slang/inflator

Ang att jag ser nedåt ligger i att;
I. Det minskar risken asevärt att få flaskpaketet i bakhuvudet.
II. Det är svårare för 2:a-steg/mask att lämmna sina platser.
III. Det känns säkrare att se vad jag landar i.

Slutligen, vad förlorar man då på denna metod ?;
%. Balans, om du viftar med ena armen kanske du får bättre balans, å andra sidan kanske du fassnar i något eller någon.
@. Du blir underkänd och utömd av trångsynta instuktörer och dykledare som alltid anser sig veta bäst.
$. Folk ifrågasätter vad du egentligen pysslar med, och du får sitta uppe på nätterna och skriva romaner.(Skämt) *ler*

Bilden i detta sammanhang hittar du här;

http://members01.chello.se/siten/dyk/giant_tommy.jpg

Tommy Norden

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Det finns inga svar på detta meddelande
«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: