Du hammnar i rullstol
Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Bästa dyk-kollegor !
Jag vill med detta bryta mig ur inlägget "T.Asp´s loggbok...." efter som vi där gått ifrån ämnet, till något jag tycker alla kan ta del av. Bakgrunden till allt detta finner Ni således där (Läs detta i kronologisk ordning)!
Det är roligt när man ifrågasätter, jag ser det som ett tecken på att man vill utvecklas i det man sysslar med.
Du(Richard) har väldigt rätt i att huvudet är en viktig del i din "dykutrusting", för min del har jag användning av det i mitt dagliga liv oxå... Och därför är det än viktigare för oss som gör det att vara rädd om detsamma ;-)
Det finns flera anledingar till att jag väljer att hålla höger hand i bakhuvudet här är några;
1. Bakhuvudet är den känsligaste delen av kraniet för att ta emot slag, stötar & stick etc. även ett lätt slag i bakhuvudet kan förorsaka symtom (inre blödning,svimmning,yrsel,illamående,medvetslöshet,balans/orienterings-svårigheter, andnings-störningar m.m.)och dessa symtom kanske inte kommer direkt, utan när du kommit ned på dykdjupet...
2. Vid en igång i vattnet av den här typen så har man ju naturligtvis västen fylld med luft.
På land innebär detta flaskorna dras mot jordens inre. När hoppat i vattnet vänds, mycket hastigt, denna dragningskraft vilket i sin tur innebär att luftpaketet accelerar uppåt över din rygg. På vanliga luftpaket sitter kranarna/reggen(=hårda saker) överst och det är således dessa som riskerar att penetrera ditt bakhuvud.
3. Nu är olyckan framme; Under ditt jätte-kliv ned i vattnet så har du lyckats fassna(du har ju svårt att se dina fötter med mask och utrusting på) i något på bryggan/båten (Det brukar ligga rep/öglor/tampar på dessa platser. Det kommer du säkert ihåg från igångs platsen på Narviks-båten). Du blir med ditt öppet brutna ben hängande upp-och-ned efter att ha fått ett rejält slag i bakhuvudet av dina flaskor. Att då dämpat slaget i bakhuvudet med handen kan vara avgörande för om du hammnar i rullstol ett par veckor eller resten av ditt liv(i bästa fall).
4. Slangarna till båda mina 2:a-steg går över höger axel, vilket innebär att jag kan låsa fast dessa i den "trekant" som där bildas. Detta säkerställer att andrastegen inte hammnar på villovägar.
5. Handen med handskar på bakhuvudet skyddar uppenbarligen bakhuvudet väsentligt.
Ang vänster arm;
A. Vänster handen håller naturligtvis 2:a-steget(long-hose) och masken på plats.
B. Handleden klämmer fast reserv 2:a-steget(som naturligtvis även sitter runt halsen med sk. bungy).
C. Övriga delen av armen använder jag till att skydda bålen och hålla bättre kontroll på ev. slang/inflator
Ang att jag ser nedåt ligger i att;
I. Det minskar risken asevärt att få flaskpaketet i bakhuvudet.
II. Det är svårare för 2:a-steg/mask att lämmna sina platser.
III. Det känns säkrare att se vad jag landar i.
Slutligen, vad förlorar man då på denna metod ?;
%. Balans, om du viftar med ena armen kanske du får bättre balans, å andra sidan kanske du fassnar i något eller någon.
@. Du blir underkänd och utömd av trångsynta instuktörer och dykledare som alltid anser sig veta bäst.
$. Folk ifrågasätter vad du egentligen pysslar med, och du får sitta uppe på nätterna och skriva romaner.(Skämt) *ler*
Bilden i detta sammanhang hittar du här;
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: