Sv: Sv: Dyka efter hjärtklaffoperation
(Läst 55 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
DSen som avråder heter Johan Jendle, profesoor i Örebro och tillika rådgivare till någon dykorganisrtaion, oklart vilkenm, det säger han inte, och han skjuter in sig på blodtrycket som ett problem inte dykdjupet som sådant.
Men, om blodtrycket skulle vara ett probelm skulle man ju inte ens kunna träna för då stiger blodtrycket, och alldeles speciellrt vid ett arbetsprov på cykle som jag har gjort, ett prov all dykare och de som ska jobba på höga höjder måste göra. Då cyklar man på en testcykel och fysiologen kollar boldtryck och EKG hela tiden, och man cyklar tills man storknar och inte orkar mer....
Några sådna ansträngningar gör jag ALDRIG när jag dyker, det kan jag säga, så jag förtsår inte dte där med blodtrycket, men det är ju symptomatikt för läkare att bara avråda utan att förklara exakt varför, men jag är Civilingenjör och vill ha en vettig förklaring men det får jag inte.
DANs läkare John Geurts säger till mig följande:
Hello Mats
You asked a question about your personal circumstances to the international medical committee of CMAS.
Our advice can only be a general advice based on known research and expert opinions. These recommendations can therefore never be applied, one-to-one, to an individual case. This always requires a local examination by an expert doctor.
Heart surgery is performed in different patients with a broad variety of underlying medical problems and a broad variety of results. But when you consider only divers, then you must admit there aren't many people to have undergone thoracic/heart/aortic surgery and continued diving afterwards. In any case, not so many that you can rely on reliable research