Sv: Sv: Dyka efter hjärtklaffoperation
(Läst 55 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
DSen som avråder heter Johan Jendle, profesoor i Örebro och tillika rådgivare till någon dykorganisrtaion, oklart vilkenm, det säger han inte, och han skjuter in sig på blodtrycket som ett problem inte dykdjupet som sådant.
Men, om blodtrycket skulle vara ett probelm skulle man ju inte ens kunna träna för då stiger blodtrycket, och alldeles speciellrt vid ett arbetsprov på cykle som jag har gjort, ett prov all dykare och de som ska jobba på höga höjder måste göra. Då cyklar man på en testcykel och fysiologen kollar boldtryck och EKG hela tiden, och man cyklar tills man storknar och inte orkar mer....
Några sådna ansträngningar gör jag ALDRIG när jag dyker, det kan jag säga, så jag förtsår inte dte där med blodtrycket, men det är ju symptomatikt för läkare att bara avråda utan att förklara exakt varför, men jag är Civilingenjör och vill ha en vettig förklaring men det får jag inte.
DANs läkare John Geurts säger till mig följande:
Hello Mats
You asked a question about your personal circumstances to the international medical committee of CMAS.
Our advice can only be a general advice based on known research and expert opinions. These recommendations can therefore never be applied, one-to-one, to an individual case. This always requires a local examination by an expert doctor.
Heart surgery is performed in different patients with a broad variety of underlying medical problems and a broad variety of results. But when you consider only divers, then you must admit there aren't many people to have undergone thoracic/heart/aortic surgery and continued diving afterwards. In any case, not so many that you can rely on reliable research
From a diving perspective the most important outcomes are the patient’s physical capacity/fitness and eventual arrhythmological problems. In general, diving after heart and aortic surgery including replacement of the aortic valve is possible at least six months after completed recovery. The candidate must reach the asked parameters in stress-test, lung function and additional cardiological diagnosis according to the result of the surgery.
Even when this is the overall opinion, we do not expect that all the diving medicine doctors agree on that.
Unfortunately echocardiograms and stress tests performed at 1 atmosphere and during aerobic conditions do not simulate depth. Hence, they cannot fully predict health under water. We know that under many atmospheres and on breath hold, there are clear changes in heart sizes and pressures.
Special is your case the next remarks
Your stress testing showed normal performance (fitness) for the age (and height), only few single monofocal ventricular extrasystoles were found during maximal exercise (cycle ergometry test). Even when you currently have no problems with arrhythmias, the probability of them is slightly higher than in the population of healthy people of the same age.
For your cardiologist to consider
· It can be advisable to undergo Holter monitoring (24-hour ECG)
· An echocardiogram on a dry breath hold for 30 sec - 1 minute. This can tell if there is mitral regurgitation triggered by breath hold or if pressures are abnormal as a result of apnoea which is different from normal breathing.
· There is also a stress test on 30 sec to 1 minute breath hold, walking only. This can tell you if you will have asymptomatic arrhythmias.
And it is important, partly in view of your age, to avoid stress (currents, working under water) and greater depth.
I hope this was helpful for you
John
Och jag har ringt Thorax i Uppsala som opererat mig flera ggr och bett den opererande läkaren att ringa mig men han ringer inte tillbaka, skrev därför till hjärtavdelningen där, där jag vårdades efter operation, men de hänvisade mig till hjärtavdelningen i Västerås där en sjuksköterska svarade. Du är utskriven härifrån du får vända dig till din vårdcentral. och därifrån fick jag en avrådan, utan något motiv. Som om de skulle veta något...men läkaren ska ringa mig i slutet på juli och i oktober planerar jag en ny resa till Spanien och mera dykning, antagligen helt utan problem, för jag är inte färdig med dykningen ännu, började sent i livet....
De som avråder är Johan Jendle i Örebro, utan att förklara varför och även Hans Örnhagen också han utan att förklara varför....vilket stör mig enormt...
Google verkar bättre än att prata med dykeriläkare....
Är det bara hängslen och livrem för de vet inte? Och som John säger, det finns väldigt lite forskning att stödja sig på. Varför inte säga det då, och erkänna att man avråder för att skydda sig själva?
Har en bekant som hade dykcertifikat men som blev skjuten under FN-tjänstgöring med punkterad lunga som följd, och vi diskuterade saken och han trodde inte att han skulle få dyka något mer och jag sa varför kontaktar du inte någon dykerimedicinskt utbildad och får ett utlåtande. Sagt och gjort, det gjorde han och fick klartecken, trots sin skada som nu är läkt, och han vara hos någon dykeriläkare inom polisen då han jobbade på polisen...
Välkommen till mig att kolla säger jag till de som forskar på det här...
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: