Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!
(Läst 566 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Har dykt och snorklat med Colona, både i Hurghada och Sharm el Sheikh, och både jag och min fru är mycket nöjda med vad vi fått uppleva och vi kommer att under vår kommande semester 13-27/10 i år att nyttja deras tjänster. Detta har jag säkert nämnt förrut men vad jag inte berättat är att vi även provat ytterligare ett par dykcenter (även om vi bara snorklade med dessa så fick vi ett lite perspektiv över skillnaderna mellan dem och Colona) Sinai Rose i Sharm el Sheikh och Blue Dreams Diving som opererar från hotell Aqua Fun i Hurghada där vi bodde i fjol och där vi kommer att bo även i år.
På Sinai Rose utflykten var det säker 30 stycken snorklare och två snorkelguider varav den ena fattat tycke för en dam i sälskapet så hon var verkligen punktmarkerad men som tur var (eller inte beroende på hur man ser det) så hade hon sin punktmarkerande mor med sig annars vete skråen hur det hade gått. Denna utflykt kostade mer men gav mindre än de utflykter som gjordes med Colona. Så jag rekommenderar inte Sinai Rose.
I fjol sålde "strandraggarn" på Blue Dreams Diving, vid hotell Aqua Fun i Hurghada, in oss på en utflykt med snorkling och en tur till Giftun Island vi, min fru och jag var de enda svenskarna ombord och jag vet än idag inte vilket språk som talades men talades det gjorde det. Alla utom frugan och jag hölls i en grupp och vi funderade på vart guiden höll hus men ingen info eller några tecken på vem han, eller hon, gick att få. Efter en halvtimme började vi tycka lite synd om en lite tanig och kedjerökande kille som satt på en bänk med fladdrande blick och ena handen i ett fast grepp om flytvästen. Uppenbarligen var han rädd, frusen och skulle nog helst av allt ha stannat kvar inne vid hotellet. Synd att lägga ut 25 € och inte få ut ett dugg av turen var ett konstaterande som vi gjorde min fru och jag.
Gissa om vi vart förvånade när båten stannade vid vårt första snorklingsställe och denne tanige lilla kille ställer sig upp förklarar att det är han som är guiden och att vi skulle lyssna för nu skulle han uppenbarligen dra lite förhållningsregler. Vilket språk han gjorde det på är återigen ovisst men vi visste väl ungefär vad som gällde utan att förstå vad han sa så vi hoppade efter genomgången i vattnet och snorklade.
När vi efter en stund återvänder till båten så ligger vår dykguide under en filt vid relingen och sover som en stock och inte förrän gästerna ombord börjar tala extra högt, för att på ett fint sätt påkalla hans uppmärksamhet, vaknar han till. Drar några fraser på nåt språk båten startar och vi drar till nästa plats där scenariot upprepas.
Sista anhalten för vår trip var ett strandhugg på Giftun Island där vi som brukligt är fick åka "båttatxi" in till stranden. Troligen så kände "taxikillen" till denna guide för maken till gungig resa har jag inte gjort med så lite sjö som det för tillfället var. Skräcken lös i ögonen på guiden och "taxikillarna" skrattade så att de höll på att kikna, kan nog hålla med om att de var lite taskiga mot honom.
Väl iland så släpade han iväg oss 500 meter till höger, bort från barer och förfriskningar, och sa att här återsamlas vi innan vi tar oss tillbaka till taxibåten. Så det blev till att gå en extra kilometer i den stekande solen men reger är ju regler så det var bara att lyda.
Hemfärden gick bra och vi fick se delfiner och snorkling är ju vad den är med eller utan guide, men vad vill jag säga med detta?
Jo jag kommer aldrig mer att att lita på de killar som säljer utfärder vid hotellen och inte heller lita på att de kan ge den service och upplevelser som de mer etablerade centren kan ge. Skall jag välja nåt annat än Colona, som jag bara har bra erfarenheter av, så skall det vara efter rekommendationer från nån som kan ta gift på att man gör ett bra val om man väljer nån annan =)
I båda fallen ovan var det mycket snack och lite verkstad, om man så säger.
Undantaget som bekräftar regeln är att vi år 2007 "chartrade" en lokal båt (finns det några andra?) vid namn NOUSA där vi till skillnad från ovan resor fick en underbar dag på Röda Havet fast å andra sidan hur kunde det ha blivit annat det var ju jag som arrangerade det =)
Lev och dyk väl alla cocktaildykare =)
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: