Mer funderingar

(Läst 461 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

"Om man däremot tar ett billigt dykcenter lite på måfå så finns det en risk att de slarvas lite mer på någon eller flera punkter."

Eller pa alla punkter.

"Däremot kan det för en amatör som mig se väldigt lika ut mellan båtarna, de har liknade standard och liknande mat."

Det ar inte liknande standard - alls - om man saknar forstahjalpslada, syrgas och kvalificerad personal. Exempel fran Hurghada 2006: vasteuropeisk snorklare fick panik och drunknade framfor sina barn. Ingen syrgas pa hennes bat, ingen forstahjalpsbox, ingen som kunde ge forsta hjalpen. Allt detta gavs i stallet fran en annan bat fran ett valkant skandinaviskt dykcenter. Jag kan ge manga fler exempel.

"De billigare båtarna lever ofta på "daily divers" eller snorklare och de har därför möjlighet att ge lite bättre pris per dag liksom att maten ofta ingår."

Battre pris ocksa for att de har personal som inte ar tranade dykledare eller ens duktiga simmare. Vilka snorkelbatar tror du att det ar som slapper ut de mangder av snorklare som star pa korallreven pa Talata?

"Det är en stor skillnad på en instruktör eller divemaster med massor av kunskap och erfarenhet och som har varit på många expeditioner till södra delarna av röda havet mot de som bara gör dagsresor runt Hurghada."

Inte nodvandigtvis. Det finns starka strommar runt Hurghada ocksa om man vill, t ex pa de djupa delarna av Gorgonia Garden/Giftun Ham Ham/Small Giftun Drift. Det finns ocksa massor av instruktorer i Hurghada som faktiskt aldrig jobbat pa nagon safari vare sig hiten eller diten men som har jobbat 10 ar i Hurghada med kurser och dagsresor. Dom har massor av kunskap och erfarenhet. Sedan ar det en annan sak att vissa dykcenter medvetet vill ha ny och "oformad" personal ratt fran IDC:n. Det galler over hela varlden, tyvarr.

"Man får däremot passa sig för att dömma folk enbart efter nationalitet."

Tyvarr sa finns det en viss korrelation mellan olika sakerhetstankande och olika kulturer/nationaliteter. Jag har inga problem att skriva att de flesta svenskar t ex ar mer sakerhetsmedvetna an de flesta ryssar. Generellt alltsa. Det hindrar inte att jag faktiskt har manga ryska vanner, har haft ett och annat ryskt ex och gillar rysk litteratur och vodka. ;o)

Sa har ar det: Jag far inga pengar av Colona eller nagot annat av de storre europeiska dykcentren (Emperor, Easy Divers, Euro Divers, James & Mac, SuqAqua etc) i Hurghada for att rekommendera dem. Jag far inte ens positiv feedback, tackmejl eller nagon som helst uppmuntran. Jag jobbar heller sedan flera ar heller inte i Egypten utan i Asien, dar min framtid ligger.

Orsaken till att jag overhuvudtaget skriver inlagg om Hurghada eller kommenterar inlagg ar att jag har jobbat dar, och jag ar valdigt oenig med dig och med Raul (just i detta fall) om er tes att alla dykcenter i Hurghada i princip ar lika goda kalsupare och att priset enkom racker for att gora ett bra val.

Visst, jag har min egen utmarkta utrustning, jag behover ingen guide och pa villkor att luftfyllningen ar bra och flaskorna ok (vilket inte heller ar givet pa de samre dykcentren!) sa kan jag ta hand om mig sjalv pa narmast vilket dykcenter som helst. Det galler sakert ocksa for dig, Fredrik, och definitivt for Raul. Men inte nodvandigtvis for majoriteten av lasarna pa detta forum.

Och jag skulle anda aldrig valja att medvetet dyka pa ett sekunda dykcenter, inte ens som privatperson.

Det sker stort sett allvarliga incidenter dagligen i Hurghada, och dodsfall alldeles for ofta. Jag tycker ocksa att Hurghada har overraskande bra dykning och ar ett mycket bra dykresmal. Sa det ar synd om mindre seriosa aktorer odelagger for de mer seriosa.

Jag har precis samma asikt om dykcenter i Asien eller Karibien.

Vanligen,
K.

Kjell Nylund
Kjell Nylund 2009-09-03 14:05:11
2 027 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig! Magnus Palm 2009-09-01 07:01
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Morten Baunsoe2009-09-01 07:34
svara Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Sören Kristiansson2009-09-01 08:25
svara Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Ulf Åkerblom2009-09-02 13:45
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Kristoffer Petri2009-09-01 08:46
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Anders Jälmsjö2009-09-01 08:48
svara Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Magnus Palm2009-09-01 10:40
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Jonas Stellemark2009-09-01 09:33
svara Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Fredrik Astlid2009-09-01 10:11
svara Tut, tut!Kjell Nylund2009-09-01 11:00
svara Sv: Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Anders Jälmsjö2009-09-01 14:36
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Fredrik Astlid2009-09-03 08:24
svara Mer funderingarKjell Nylund2009-09-03 14:05
svara Trodde du gillade Ryskor och andra ÖststatskvinnorJonas Stellemark2009-09-01 14:56
svara Sv: Trodde du gillade Ryskor och andra ÖststatskvinnorAnders Jälmsjö2009-09-01 17:19
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Peter Segerdahl2009-09-01 10:25
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Fredrik Gillving2009-09-01 19:24
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Jani Kohtanen2009-09-01 23:09
svara Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Anders Jälmsjö2009-09-02 09:28
svara Sv: Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Jani Kohtanen2009-09-02 11:05
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Fredrik Astlid2009-09-03 08:31
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Sören Kristiansson2009-09-02 00:01
svara Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Magnus Palm2009-09-02 09:34
svara Sv: Sv: Dykcenter i Hurghada - kan inte bestämma mig!Raul Bäck2009-09-02 13:18
svara Ah nej, Raul ...Kjell Nylund2009-09-03 02:59
svara Sv: Ah nej, Raul ...Raul Bäck2009-09-03 07:57

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: