Namn: Lösen:

Dykdatorer och no deco time

(Läst 1 198 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Tjena!!

Satt och tittade lite på dykprofiler från Mares M1 dykdator och fick en känsla av att den gör stora utslag på no deco time för små förändringar på dykdjupet.
Jag noterade följande angivelser från dykdatorn:

1a: Divetime 22min, No deco 4min, Depth 17,3m
1b: Divetime 24min, No deco 15min, Depth 14,5m

2a: Divetime 28min, No deco 26min, Depth 12,3m
2b: Divetime 28min, No deco 52min, Depth 10,2m

Första exemplet visar att en uppstigning på under 3m på 2min ger en förlängning av dyktiden på nästan 4 gånger.

Andra exemplet visar på en nedstigning på 2.1m ger en halvering på dyktiden. Ungefär detsamma kan man se både på upp och nedstigningar.

Dykprofilen för ovanstående dyk finns upplagd i mitt fotoalbum.
De fyra bilderna visar 1a-2b enligt ovan!
Hade tänkt plotta no deco tid mot dykdjupet för profilen ovan, men den infon gick inte få ur progget.

Men det känns som om det är stora utslag på dyktiden för små ändringar i dykdjupet. Dyket är ganska djupt och under en längre tid nära no deco gränsen, vilket säkert förklarar det hela.

Känns som om kroppen inte är lika on off som datorn visar?!?
Någon som har kommentarer på detta?

Några böcker eller annan bra info tex på nätet angående hur kroppen hanterar gasers in och utvädring vid förhöjt partialtryck?

En annan notering:
Gjorde även ett antal längre dyk där min M1 och parkamratens Sunto Vytec hade mycket lika no deco och deco tider.
På 70-80 minuters/nitrox dyk (15-27m) höll sig datorerna inom 1minut från varandra.

Har även gjort några dyk förra helgen där stora variationer förekom mellan de tre dykdatorer vi hade. Men där kommer jag inte ihåg vilka olika märken det var på datorerna och vi hade inte exakt lika dykprofiler heller. Men en av datorerna var väldigt restriktiv och gav 4 minuter no deco tid och min gav 7 minuter och den tredje gav 14minuter om jag inte kommer ihåg fel.
Det är klart med ovanstående dykprofiler så kan ju se att 2m skillnad när man gör avläsningen göra att tiden är fördubblad och med 30m sikt så är det lätt att tycka att man är på samma djup fast att det skiljer någon meter. Skillnader var det, frågan är bara hur stor skillnad det hade varit med datorerna på samma arm?

Någon som gjort simuleringar på dykprofiler och sett hur stora skillnaderna är mellan olika datorer?
Kanske någon tex har excel kurvor på tiderna?
Vore intressant att se hur mycket det skiljer!

//Micke

Mikael Rönnkvist
Foto saknas
2006-11-11 15:31:25
756 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dykdatorer och no deco time Mikael Rönnkvist 2006-11-11 15:31
svara Sv: Dykdatorer och no deco timePeter Blomqvist2006-11-18 09:32
svara Sv: Dykdatorer och no deco timeMikael Rönnkvist2006-11-18 11:25
svara Sv: Sv: Dykdatorer och no deco timePeter Blomqvist2006-11-18 11:39
svara Sv: Sv: Sv: Dykdatorer och no deco timeMikael Rönnkvist2006-11-18 12:02
svara Sv: Dykdatorer och no deco timeTobias Ljunggren2006-11-20 12:16

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: