Sv: Dykinstruktör i Sverige 2.0
(Läst 881 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Jag utbildade tidigare för en dykskola som fanns både i Lund och Malmö och kan helt klart relatera till det du skriver om hur ersättningen påverkar kvalitet och säkerhet. I början av min instruktörskarrier höll jag en massa kurser för att det var roligt, för att jag ville lära mig och få erfarenhet och för att den organisation som jag då utbildade för har ett system där man som instruktör ska stiga i graderna och det gör man bland annat genom att certifiera X antal elever. Det sistnämnda är något som jag nu för tiden ser väldigt kritist på, där nästa titel på något sätt är ett självendamål, trots att den titeln inte ger dig några andra befogenheter, du får inte utbilda några undra kurser. Vad som hände i mitt fall, och som jag säkert inte är ensam om, är att jag godkände elever som var på gränsen till om de skulle bli godkända. Det innebar ju att jag fick en ny certifiering i mitt CV. När jag väl hade nått nästa instruktörsnivå, så fanns det en ny som hägrade och den tog jag mig också vidare till. Efter det börjad det lugna ner sig i jakten på titlar och samtidigt började jag känna att den ersättning jag fick inte stod i proportion till den tid jag la ner på att hålla en kurs. Detta fick andra effekter på mina kurser och dess kvalitet, genom att jag ibland bara gjorde precis minimum vad som krävdes av mig och jag gav inte eleverna något mervärde. Om eleverna var snabba och alla övningar var avklarade efter 20 minuter så avslutades dyket då, det innebar ju att jag skulle komma hem snabbare. Hade jag gjort mitt jobb ordentligt så hade jag låtit eleverna simmar runt och träna på sin avvägning och blivit mer komfortable att vara i vattnet, men så blev det sällan.
Nu för tiden utbildar jag för en annan organisation där kvalitet är det som lockade mig och som gör att jag är stolt att representera dem. Kursinnehållet är ett helt annat, metodik och pedagogik lika så, standards och SOP är skrivna så att alla elever ska få samma kurs oavsett var i världen och för vilken instruktör de går den. Alla kurser kvalitetssäkras genom att alla elever måste fylla i en kursutvärdering. Som instruktör måste jag göra en re-qualification vart tredje år, då jag på nytt utvärderas för att säkerställa att jag lär ut på ett tillfredställande sätt och enligt aktuella standards. Med rätt verktyg och med de krav som ställs på mig har jag blivit en mycket bättre instruktör och nu håller jag kurser som håller hög kvalitet, som jag är stolt över och som jag tar rimligt betalt för.
Jag skulle aldrig få för mig att återgå till det som var tidigare, då slutar jag hellre att utbilda och jag tycker att det är synd att skamlöner accepteras och ännu värre att de erbjuds från arbetsgivare/dykskolor. Instruktörer, våga kräva en rimlig lön för det arbete ni utför, det kommer att göra det roligare att utbilda och era elever kommer att få bättre kurser.
-Olof (som är för bättre utbildningar, oavsett organisation)
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: