Sv: Sv: Sv: Dykinstruktör i Sverige 2.0
(Läst 662 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Hej Martin,
Jag uttrycker mej lite slarvigt, sorry. Jag är inte ute efter att kasta skit på nån som inte förtjänar det, men tyvärr har jag bevittnat många tveksamheter bland Stockholms dykskolor, och Fantasea sticker ut genom att de hittills inte gjort det *en*enda*gång.
När jag var AOW undersökte jag ett tiotal PADI-dykcenter i Stockholm, genom att ringa och ställa frågor, besöka butiken i några fall, samt följa med på utedyk. Några sorterade jag bort genom att googla på deras namn. Andra sorterade jag bort genom att läsa om dem hos Haverikommisionen.
Jag försökte få tag i två SSDF-klubbar (ojmr) - det falerade på att den ena jag hittade inte svarade på mejl och telefon, den andra hade en kurs om ett halvår och gjorde inte utfärder.
OT personal sågade hela PADIs utbildningssystem när jag pratade med dem, och hävdade på fullt allvar att jag blivit helt felaktigt utbildad. När jag frågade varför tyckte han att jag skulle anmäla mej till en kurs - så får jag veta allt om det. Jag tror och hoppas att de nya ägarna har en trevligare attityd - jag har inte varit inne hos dem (än).
Waterhouse ville sälja på mej utrustning som jag redan då insåg att jag inte var redo för, och ville dra med mej på dyk jag inte var redo för. De har också nya ägare som jag tror och hoppas har en bättre attityd.
(Jag nämner OT och WH vid namn eftersom du frågar om dem specifikt, och båda har bytt ägare sedan dess.)
Dykskolan jag gjorde min OW och AOW på gjorde flera direkta regelbrott. OW-Instruktören var ensam med fem elever i Björkvik, i våtdräkt. Vi frös som en nakenhund på nordpolen, men som OW-elev skulle man ju *aldrig* avbryta ett dyk. När vi skulle göra CESA lämnade instruktören alla eleverna på botten. I poolen fick vi göra övningarna själva för att hinna med. Poolen var tre meter djup överallt och hade ingen del där man kunde stå. På AOW-kursen satt vi och frös med 2 dm sikt på 29m i över 20 minuter. Instruktörerna var märkbart nervösa innan dyket. Det var droppen som triggade hela min "resa" bland Stockholms dykskolor.
En del dykskolor körde inga utfärder på min nivå - hur ska man då kunna få erfarenhet? Andra ville mest sälja prylar. Osv. Osv.
När jag pratade med Fantasea bjöd Monica direkt med mej att åka till Breviks Brygga två dagar senare - ett enkelt, trevligt dyk som passar när man gjort 15 dyk, och hon parade ihop mej med en väldigt hjälpsam och trevlig RD.
Det som gör att jag idag "hänger kvar" på Fantasea kan sammanfattas med:
1. Torrdräkt så eleverna inte fryser som galningar
2. Torrdräkt så eleverna inte fryser som galningar
3. Torrdräkt så eleverna inte fryser som galningar
4. Inte fler elever än instruktörerna och divemastrarna tillsammans har händer - så man fysiskt kan ta tag i alla elever
(i praktiken innebär detta oftast två instruktörer och fyra elever, alt. en instruktör, en dm, fyra elever)
5. De följer alla standarder till punkt och pricka - Anders är för 17 helt besatt av att kunna dem utantill...
6. Varenda gång jag har kört kurs har Monica ringt mej efteråt och kollat hur det gick - även när hon varit på semester i Fillipinerna.
m.m.
Som instruktör har jag tyvärr bevittnat en del tveksamheter bland några andra dykskolor. Några exempel:
- Elever väntar i 45 minuter på ytan i Björkvik - en elev är rädd/orolig/tar lång tid att komma i vattnet. En person blir så utmattade att denne blir hämtad med helikopter.
- I vårat ytintervall mellan två djupdyk ploppar en annan skolas elev upp som en raket. Det visar sig att eleven tappat kontakten på 28 m. Vi hjälper eleven upp, och börjar förbereda oxyboxen (i smyg för att inte oroa eleven). Efter en stund kommer instruktören upp. Efter lite samtal med instruktören övertalar vi denne att inte låta eleven dyka mer den dagen. Händelsen är rapporterad till PADI.
- Vid CESA-övningen släpper instruktören taget om eleven när denna har tagit ut regulatorn ur munnen, men ännu inte fått positiv flytkraft. Eleven och instruktören flyter iväg från varandra, och eleven blir rätt skärrad men lyckas återfå positiv flytkraft. Ingenting hände egentligen, men eleven tyckte det var väldigt obehagligt.
- En instruktör, åtta elever, Björkvik. Kommentarer överflödiga.
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: