Namn: Lösen:

Dykning hälsosamt? .. Gammal tråd

(Läst 1 169 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Läste precis en tråd som var några veckor gammal, men väljer att göra nystart då jag vill penetrera ett "subämne".

Det frågades om dykning var hälsosamt eller skadligt. och de flesta var överens om att kroppen får en gemomkörare rent fysiskt av bärande och kånkande, samt att ur upplevelse aspekt var den av godo.
..Men sedan hugger någon (tror att det var Dimitri) till med att påpeka långtids effekterna av dykning, med åsyftning, till vad som kallas Bone Necrosis (tror att man säger bendöd på vanlig svenska, men lite osäker). ..Och det är nu som jag ger mig ut på djupt vatten , jag är ingen expert i ämnet. Men om jag kommer ihåg rätt. så sa man för ett antal år sedan att B.N. var en effekt av att man inte vädrat ut kväve ordentligt, även om man följt tabeller och aldrig känt av några tryckisar. Med nyare Tabellteorier (RGBM,VPM) och striktare uppmärksamhet på säkerhetsstop, Pyles deep stop osv. så trodde/sa man (jag vet faktisk inte vem "man" är i det här fallet) att förekomsten av B.N. skulle med tiden minska. .Och nu till pudelns kärna.... FRÅGAN!
- Finns det idag indikationer på att man lyckts minska förekomsten av B.N.? -Eller är jag helt ute och cycklar (inte otroligt)? -eller dyker man lika nära gränserna idag, dvs ersätter tid på grunda stop med tid på djupa men med taskiga marginaler och på så vis ändå riskerar restkväve som proppar igen benvävnaden)?

-Ja det kanske blev en konstig fråga men det skulle vara intressant att höra vad den samlade kompetensen på forumet har för åsikt i ämnet.

//Göran

Göran Järbin
Göran Järbin 2007-10-16 21:08:00
449 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dykning hälsosamt? .. Gammal tråd Göran Järbin 2007-10-16 21:08
svara Sv: Dykning hälsosamt? .. Gammal trådGeorgios Sidiras2007-10-16 22:11

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: