Namn: Lösen:

Sv: Dykning på Bali

(Läst 466 gånger.)

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Åh vart ska jag börja?! Bali är fantastiskt till att börja med och dykningen är underbar :-)

Håller med Robert om att Persa på PhTravel är rätt person att boka genom, han har stenkoll på läget (hälsa gärna från mig!)

Men ställen ni absolut inte bör missa är Tulamben med vraket USS Liberty. Där hittar ni ett ganska intressant vrak med fantastisk korallpåväxt, massor med fisk och massor med smått, det finns alltså lite för er båda. Stora stim av diverse revfiskar, en gigantiskt barracuda som man blir lite rädd för, kanske sköldpadda och så ett antal frogfish, ghost pipefish, pygmy seahorse för den med skarpa ögon osv osv osv. Jag skulle kunna dyka där en vecka utan att tröttna!

Sen finns det såklart andra underbara dykställen runt hela Bali egentligen. Norra kusten är dock att föredra där ni också hittar lilla Amed i öster och Menjingan i väster och critter heaven Scuba Soraya, som ligger väldigt nära Tulamben.

Helt klart ska dock undvika att göra dagsturer från södra Bali, tex turistiga Kuta beach för då kommer ni att tillbringa mer tid i trånga minibussar än under vattnet. Det finns bra boenden på alla nämnda ställen så fixa transport till norr.

Lite beroende på tid på året är det väl värt att utgå från södra Bali och dyka vid tex Nusa Penida och Nusa Lembongan i hopp om att träffa på mola mola, bästa chansen är från mitten på juli fram till november.
Låter dock inte lockas av Giliöarna. Dykningen är som bäst medioker men partyt är rätt bra, om man är ute efter det.

I övrigt vill jag rekommendera att ni tar några dagar i Ubud, mitt på ön så inte så bra för dykning, men vackert med sina risterasser, marknader, god mat, konstgallerier, spa och massageställen mm. Perfekt för att chilla innan man åker hem.
Och gillar man inte det riktigt superturistiga Kuta beach (är som Phuket fast utan girlie bars i vartenda hörn) så är Sanur ett bättre och lugnare alternativ. Ingen sunset beach men väl en fin strand för bad och solning om man känner för det.

Men som sagt, boka gärna via Persa så är allt klart när ni kommer dit, dykning, transfer etc och ni slipper hålla på att jaga runt och kan bara njuta av er semester!

Therese Dorsch
Therese Dorsch 2013-02-10 07:58:30
525 postningar

mail 

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dykning på Bali Robert Holmberg 2013-02-09 17:11
svara Sv: Dykning på BaliP-A Andersson2013-02-09 17:16
svara Sv: Dykning på BaliTherese Dorsch2013-02-10 07:58
svara Sv: Sv: Dykning på BaliFredrik Jacobsson2013-02-10 13:32
svara Sv: Dykning på BaliRobert Holmberg2013-02-12 15:21

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: