Namn: Lösen:

Dykning på Lanzarote - The Longhose

(Läst 1 338 gånger.)

Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Anmäl detta inlägg till våra moderatorer
Dykning på Lanzarote med The Longhose

Jag har varit på Lanzarote nu i cirka en månad på ett internship med The Longhose. Under den tiden har jag påbörjat min kurs, UTD Essentials of Overhead Diving med Mike van Splunteren en oerhört rutinerad och begåvad instruktör. Dykningen här på Lanzarote överträffade definitivt mina förväntningar, både vad gäller det marina livet såväl som de många olika dykmiljöerna här på ön.
The Longhose håller kurser från prova-på-dyk upp till teknisk dykning, och utbildar dykare både genom UTD, PADI, IANTD samt håller en hel del guidningar. The Longhose startades utav Mike van Splunteren som ville utveckla sitt sätt att lära ut dykning. Under tiden här nere har jag fått en hel del bra tips utav Mike som har gjort allt för att få min dykning som det bara går, på samma sätt som han ständigt jobbar med själv. För mer information om vad och vilka The Longhose är.

http://www.thelonghose.com/en/index.php/About_Mike_van_Splunteren_utd_/thelonghose_DIR_diving_courses_Europe_Spain

När jag kom hit var jag nyexaminerad PADI Open Water Scuba Instructor med cirka 370 dyk och hade jobbat som Divemaster i två säsonger hemma i Sverige. Jag fick erbjudandet om att göra ett intership här nere på Lanzarote utav Mike som jag lärt känna sedan tidigare. Under mitt internship på Lanzarote har jag haft prova-på-dyk co-teachat open water kurser, en divemaster kurs samt gjort ett stort antal guidningar, för såväl ny certifierade open water dykare samt erfarna tech dykare, vilket också speglar The Longhose målsättning. Alltså att lära ut dykning och skapa mer medvetna dykare både kring sin egen dykteknik, sina parkamrater och miljön de dyker i. Det är alltså inte bara en grupp gjorda för tech dykare, ej heller endast DIR dykare även om tänkesättet bygger på DIR och vi som jobbar på The Longhose själva dyker efter DIR konceptet, så är det inget krav att alla som vill ha en guidning måste ha remställ och dubbelpaket.
Under den tid jag har varit här har jag påbörjat min UTD Essentials of Overhead Diving kurs vilket är är en utav de mest krävande men definitivt en av de absolut roligaste och mest lärorika kurserna jag har gått. Jag har lärt mig en hel del nya detaljer kring olika övningar som att skjuta smb göra en kran drill eller något så grundläggande som trim, även helt nya färdigheter som att lägga lina. Det viktigaste jag lärt mig är dock ”teamdykningen” som förespråkas, vilket gör hela gruppen del av en övning där alla har en roll istället för att agera åskådare.
Dykningen på ön har som sagt överraskat mig positivt både gällande det marina livet och miljön, det finns en hel del fina vrak, bra väggdyk, fina revdyk och små grottor för de som har rätt utbildning. De flesta dyken görs direkt från stranden men det finns även fina båtdyk att göra. Lite av det man kan se under ytan är haj, vilket jag sett på cirka hälften av dyken jag gjort här, det är framförallt angelsharks man ser, men det finns även hammarhaj runt ön. Det finns en hel del havsabborrar (groupers) samt bläckfisk, sjöhästar och stora stingrockor.
För mer information om The longhose samt kontaktuppgifter klicka på länken nedan:

http://www.thelonghose.com/

Timothy Hansson
Timothy Hansson
2014-03-10 19:27:12
3 postningar

mail 
Stäng »

Du måste vara inloggad för att skicka mail!

Visa alla svar

Huvudinlägg Dykning på Lanzarote - The Longhose Timothy Hansson 2014-03-10 19:27
svara Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseBjörn Jakobsson2014-03-13 14:13
svara Sv: Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseOve Johansson2014-03-14 05:26
svara Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseAndreas Brodow2014-03-13 15:19
svara Sv: Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseHenrik L Jonsson2014-03-13 19:52
svara Sv: Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseTimothy Hansson2014-03-14 16:59
svara Sv: Sv: Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseTimothy Hansson2014-03-14 17:05
svara Sv: Sv: Sv: Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseAndreas Brodow2014-03-14 17:54
svara Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghosePeter Carvall2014-03-13 16:42
svara Sv: Dykning på Lanzarote - The LonghoseDennis Skoglund2014-03-14 06:33

«TILLBAKA

Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:

Svar: