Sv: Sv: Sv: Sv: Sv: En brandfackla
(Läst 556 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
Alltså jag använder normalt sett inte parlina men jag är inte heller negativ till parlina. Om min kompis vill ha det så kör vi det.
Visst hade parlina förhindrat att paret separerat. Men du menar att någonting annat kunnat hänt istället.
Svar ja. Men om du själv tittar igenom de olyckor som skett i Sverige och i England så är det svårt att komma ifrån att separation är ett stående inslag. Inte alltid som första moment men det är väldigt väldigt ofta en viktig del. EN olycka i Sverige KANSKE kan lasta parlinan men å andra sidan var det rätt många andra omständigheter som var helt fel.
Så jag antar att du inte använder bilbältet för om du gör det så kan ju något annat hända.
Bilen kan börja brinna eller du kör ner i en å och kommer inte loss. Nej klart du använder bilbältet och inte bara för att det är lag utan för att i majoriteten av eventuella olyckor så minskar du skadorna.
Det är klart att dykning anses som en risksport men alla dykare jag känner försöker alltid minimera riskerna eller åtminstone värdera riskerna.
Själv har jag värderat lite frihet högre än den minskade risken å andra sidan kan jag ibland tycka att parlinan ger mig frihet då det är dålig sikt eller om jag dyker med en nybörjare som lätt flyter upp.
Men om man ska hårddra det hela så är det faktiskt så att med all sannolikhet så är det betydligt säkrare att dyka med parlina.
För den som vill analysera lite olyckor. Sök på BSAC olycksstatistik. Notera hur många gånger separation är en del av olyckan. Antingen som primär eller sekundär orsak.
Och det är också intressant att de som tycker att det verkar svårt aldrig har testat att dyka med parlina.
En intressant observation när det gäller "techdykare" wanna be eller på gång är att samma motståndare till parlina inte har något emot att dra linor runt hela j-vla vraket för att hitta tillbaka till uppstigningslinan. Något som är betydligt jobbigare och tråkigare än parlina.
Slutligen vill jag inte tvinga någon att använda parlina. Men testa gärna två dyk. Tala om för mig om det är svårt eller om ni trasslade in er. Men det gäller förstås bara om ni sportdyker. Penetrerar ni vrak så skippa parlinan, åtminstone medan ni penetrerar.
Dyk på egen risk, men förstå riskerna!
/Mikael
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: