Intressant tanke det där
(Läst 663 gånger.)Du måste vara inloggad för att skicka mail!
"Överlåt det till dykarna..."
Det är nästan omöjligt att inte läsa in i det du skriver att det ska ske med nån sorts ansvar från dykarnas sida. Min nästa tanke blir då: ansvar mot vem och hur ska detta ansvar utkrävas?
En intressant fundering i kosekvensens namn blir då att ansvaret ska bla kunna stå mot samhället och dess resuser, vilket i fölängningen skulle kunna leda till att dykarna själva ur egen ficka då får stå för kostnaden för sökinsatsen.
Min fråga blir då: Om man får stå för fiolerna själv, skulle man bete sig lika sorglöst då?
Alltså, missförstå mig rätt i mina funderingar här. Jag är självklart inte dummare än att jag inser att detta varken kan eller ens bör genomföras eftersom poblem med uteblivna larm, försäkringar, samhällsansvar i övriga frågo, gränsdragningar mm bli helt omöjliga att hantera. Det här är bara funderingar och inte ett upprop till ny samhällsodning.
Men jag kan trots det inte låta bli att tänka att om man som enskild dykare tog sig en funderare i dessa banor kanske det skulle kunna bli färre incidenter av den här typen.
Så visst "Överlåt det till dykarna..." men i just det hä fallet kanske det inte var så lämpligt?
mvh /nils
som ibland saknar sin sorglösa ungdom...
«TILLBAKA
Svara på detta inlägg
Vi ber dig följa de riktlinjer som beskrivs under Netiquette. Rubrik:
Svar: